Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Як відпочивають українці, або Чотири особливості нинішнього сезону

Асоціація лідерів турбізнесу: до кінця року приріст ринку становитиме майже 10%
01 серпня, 12:06
ЗА СЛОВАМИ ТУРОПЕРАТОРІВ, ЦЬОГО РОКУ ЩЕ ВЗИМКУ ЗБІЛЬШИЛАСЯ КІЛЬКІСТЬ РАННЬОГО БРОНЮВАННЯ ПОЇЗДОК — АДЖЕ ЗАВДЯКИ ЦІЙ ПОСЛУЗІ МОЖНА БУЛО ЗАОЩАДИТИ ДО 40% КОШТІВ / ФОТО РЕЙТЕР

Цьогорічні туристичні уподобання українців розподілилися порівну. «Половина респондентів поїде на вітчизняні курорти, в той час, як друга обирає Болгарію (17%), Грецію (11%), Іспанію (10%), Туреччину (11%), Чорногорію (8%) та Хорватію (5%)», — зазначено в презентованому Міжнародним кадровим порталом hh.ua дослідженні «Ідеальна відпустка-2013».

Середня тривалість відпочинку пересічного українця — два тижні, говорить керівник дослідження Уляна Ходоровська. За її словами, це, насамперед, пов’язано із тим, що більшість людей просто не можуть дозволити собі витратити на відпочинок більше ні коштів, ні часу. Тільки кожен десятий може піти у гарантовану законом відпустку на три тижні, а то й на місяць, каже вона. Понад третину опитаних відпочивають від 3 до 7 днів! «При цьому 68% туристів витрачає на відпочинок до 5 тисяч гривень, ще 32% — до 3 тисяч (детальніше дивись графіку). Люди обмежують відпускний бюджет, пояснює експерт, як тільки можуть. Чому? Бо не очікують підвищення зарплати у другій половині року. А на початку року взагалі чекали звільнення. Тому не воліють витрачати гроші на невідомо що — на відпочинок, наприклад, а воліють відкласти на гірші часи», — додає Ходоровська.

Підтверджує сказане і голова «Всеукраїнської асоціації туристичних операторів» Ігор Голубаха. Сезон проходить під знаком «заощадження туристів своїх коштів на відпочинку», — каже він. Про це свідчить і перше запитання від туристів до всіх туристичних агенцій: «Скільки це коштує і як можна дешевше поїхати?».

Ті, хто не поїхав за кордон, звертаються до внутрішнього туризму. Найпопулярніший спосіб відпочинку в Україні, як показало дослідження, — зняти житло у місцевих жителів (55% опитаних). Стосовно «зеленого» туризму, керівник дослідження Уляна Ходоровська говорить, такий вид відпочинку поки не є популярним лише серед офісних працівників. Ще одну цікаву деталь туристичних уподобань виявили експерти порталу: чоловіки та жінки по-різному бачать ідеальний відпочинок. «Чоловік обирає під час відпочинку полежати на дивані або на пляжі, в родинному колі. А жінки частіше обирають нові враження подалі від сім’ї. Ця ситуація пояснюється тим, що жінки і так мають обов’язки, пов’язані із сім’єю в щоденному списку, і під час відпустки їй хочеться з цього кола вирватись», — підсумувала Ходоровська.

Детальніше про основні тенденції туристичного сезону-2013 «День» говорим із президентом Асоціації лідерів турбізнесу України Олександром НОВІКОВСЬКИМ:

— Які особливості цьогорічного туристичного сезону?

— Найпершу особливість було помітно ще взимку, коли українці дуже активно почали користуватися послугами раннього бронювання. Вже в січні-квітні 2013 року вони купували тури на червень-липень-серпень. Тобто, вперше почали масово купувати тури за декілька місяців. Ця послуга набула популярності, бо дозволяла заощадити до 40% коштів. Таким чином, за оцінками окремих туроператорів, було продано майже третину турів.

Друга особливість цього сезону — істотно зріс попит на відпочинок у Греції, Іспанії, що зумовлено лояльною візовою політикою консульств цих країн стосовно українців.

ПРИБЛИЗНО КОЖЕН ДЕСЯТИЙ УКРАЇНЕЦЬ ОБИРАЄ ІНДИВІДУАЛЬНУ ПОДОРОЖ

Третя особливість — зростає кількість індивідуальних мандрівників. За даними Всесвітньої туристичної організації, кожен третій турист у світі подорожує за кордон самостійно. В Україні ж, за нашими оцінками, — приблизно кожен десятий. Особливо цей тренд помітний серед молоді, яка вільно почуває себе у світі завдяки знанню іноземних мов і стрімкому розвитку Інтернет-технологій, які допомагають самостійно знаходити житло, транспорт, а також організовувати дозвілля. Водночас це не означає, що послугами туристичних операторів стали менше користуватися — чимало туристів воліють користуватись послугами професіоналів, які знімуть з них тягар відповідальності та організаційних нюансів під час подорожі.

Четверта тенденція — зростання популярності подієвого туризму, зокрема, внутрішнього. Йдеться про короткий кількаденний відпочинок з метою відвідати фестивалі, концерти, змагання тощо. Таким чином кількість подорожей серед наших співвітчизників зростає, але їхня тривалість скорочується.

Якою є динаміка цьогорічного відпочинку? Більше чи менше українці стали відпочивати?

— За оцінками туроператорів, кількість відпочивальників залишилася приблизно на рівні минулого року. Деякі напрямки втрачають популярність, а інші — набирають. На Туреччину попит дещо знижується, але однаково, це країна №1 виїзного туризму українців (так, за даними Державної прикордонної служби у 2012 році Туреччину відвідало близько 600 тисяч українців).

Скільки, за вашими оцінками, цього року українців поїде відпочивати?

— Складно сказати — високий сезон у розпалі. Втім, за оцінками туроператорів, наразі — приблизно нарівні минулого року, а торік, за нашими оцінками, за кордоном відпочило близько 1,5 мільйона українців. Очікуємо, що до кінця року приріс ринку становитиме на рівні 10%. Натомість, неорганізованих туристів порахувати дуже важко. Приміром, у 2012 році, за даними прикордонників, за кордон виїхало близько 25 мільйонів українців, але назвати їх туристами — неможливо.

Куди більше їздять: закордон чи вдома подорожують?

— За кордон виїжджають приблизно 1,5 мільйона туристів. Порахувати ж туристів, які мандрують Україною, складно, а з нинішньою українською системою статистичного обліку у туризмі — неможливо в принципі. Більшість цих туристів не користуються послугами туроператорів та сертифікованих засобів розміщення. Але, очевидно, що їх в рази більше, аніж тих, що подорожують закордоном.

Тенденція останнього часу показує, що збільшується інтерес до внутрішнього ринку чи до зовнішнього?

— Інтерес українців до подорожей зростає загалом. В тому числі, й до внутрішнього туризму, особливо, на подієві тури та сіті-тури — відпочинок у містах.

Чи відбулася переорієнтація українських туристів на інші курорти у зв’язку з військовими діями у популярних до сьогодні Єгипті, Туреччині?

— Це дві абсолютно різні ситуації. Що стосується Туреччини, то ситуація стабілізувалась за тиждень і істотного зниження попиту не відбулось. Наразі сезон триває і попит стабільно високий. Що стосується Єгипту, то до показників 2010 року, коли революція тільки розпочалась, турпотік з України не повернувся досі. Водночас, Єгипет був і залишається другим за популярністю після Туреччини напрямком відпочинку українських туристів (за даними Державної прикордонної служби, у 2012 році Єгипет відвідало близько 300 тисяч українців). Зокрема, це пов’язано з тим, що пропозиції, аналогічної єгипетській за ціною і якістю пропозиції, на ринку просто немає.

Що стосується «переорієнтації», то вкрай важко достеменно точно сказати, що така-то кількість туристів саме переорієнтувалася на інший напрямок у зв’язку с певними подіями. Натомість, очевидне збільшення інтересу українців до інших країн — цілком очевидне і закономірне. Природно, що люди хочуть відвідувати нові місця, відчувати нові емоції, знайомитись с новими культурами тощо. Тим паче, коли з року в рік з’являється дедалі більше пропозицій.

ПІСЛЯ ЄВРО-2012 УКРАЇНА ПЕРЕСТАЛА БУТИ БІЛОЮ ПЛЯМОЮ НА ТУРИСТИЧНІЙ МАПІ ЄВРОПИ

— Чи збільшився попит іноземного туриста на подорожі до України?

— Після Євро-2012 Україна перестала бути білою плямою на туристичній мапі Європи. Європейці відкрили у себе під боком цікаву незвідану країну — безпечну, різноманітну, з гостинним народом, багатою культурою і смачною кухнею. Відповідно інтерес до України зріс і продовжує зростати. Найбільшою популярністю наразі користуються міста: Київ, Одеса, Львів, Дніпропетровськ, а також Кримський півострів та оздоровниці Західної України.

Водночас, щоб стимулювати зростання туристичного потоку до України, необхідно проводити відповідну державну політику. Найперше — розробити Державну цільову програму розвитку туризму. Далі — створити національний туристичний продукт і просувати його як на внутрішньому, так і на міжнародному туристичному ринку.

На часі ще одне нагальне питання — підвищення рівня захисту прав споживачів туристичних послуг. Наприклад, у країнах Західної Європи на варті захисту прав споживачів стоять законодавчо закріплені страхові та гарантійні механізми, такі як гарантійні фонди та обов’язкове страхування відповідальності туроператорів. Тобто, турист знає: що б не трапилося з туроператором, він отримає компенсацію за невдалий відпочинок.

В Україні ж сьогодні гостро стоїть проблема відсутності компенсаційних механізмів як для туристів, так і для суб’єктів туристичної діяльності. У наших туроператорів є лише обов’язкова банківська гарантія в розмірі 20 тисяч євро. І сума скромна, і механізму її стягнення немає — жоден турист ще не отримав компенсацію за рахунок цих коштів.

Поки зазначені питання не врегульовано на законодавчому рівні, АЛТУ рекомендує туроператорам самостійно страхувати свою відповідальність, зокрема, перед туристами і партнерами. Реєстр соціально відповідальних ТО є на сайті асоціації — туроператори добровільно застрахували свою відповідальність на 100 тис. євро і вище.

Чи стали українці більше витрачати на відпочинок?

— За оцінками туристичних операторів, в середньому український турист витрачає на купівлю туру приблизно 7,5 — 8 тисяч гривень. Звісно, тур можна придбати і значно дешевше. Проте загалом ця цифра знаходиться на рівні минулого року. Інша справа, що середньостатистичний європейський турист витрачає на купівлю туру близько 2,5 тисяч євро..

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати