Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

МВФ не дасть Україні грошей, якщо...

До кінця жовтня парламент має ухвалити закон про створення незалежного органу, який боротиметься з ТОП-корупцією
04 вересня, 10:07
ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

Без грошей МВФ та ЄС українська економіка не зможе бути опорою армії у відсічі ворогу і не зможе вберегти людей від голоду та холоду. Такої думки практично всі опитані «Днем» експерти. Більше того, це підтверджує презентоване днями дослідження Міжнародного центру перспективних досліджень (детальніше в матеріалі Віталія КНЯЖАНСЬКОГО «Три джерела росту» в сьогоднішньому номері «Дня»)

Як уже неодноразово писав «День», міжнародні фінансові донори готові допомагати Україні, й будуть допомагати, але лише в разі, коли матимуть гарантії: гроші точно надходять за адресою, а не осідають у кишенях чиновників, з яких потім виростають Межигір’я-newedition і автопарки з «Бентлі» та «Мазератті».

У вимогах продовження фінансової підтримки України і ЄС (100 мільйонів євро), і МВФ (близько 1,4 мільярда доларів США) чорним по білому прописано: в Україні має бути створений незалежний правоохоронний орган, який буде викривати корупцію у вищих ешелонах влади — Національне бюро антикорупційних розслідувань (НБАР). Відразу зауважимо, що цю вимогу МВФ не зняв, як днями зробив із деякими іншими, посилаючись на складні політичні умови.

Нагадаємо, громадськість, а зокрема експерти Центру протидії корупції, створення такого органу лобіюють давно. Але питання аж надто болюче для багатьох із тих, від кого, відповідно до чинного українського законодавства, залежить створення такого органу — для членів уряду та депутатів парламенту тощо.  Одна річ, міністру, який заробляє 12 тисяч гривень, жити в маєтку за 3 мільйони доларів у країні, де немає тих, хто здатен його притягти до відповідальності, й зовсім інша річ, коли є робочий незалежний правоохоронний орган, який муситиме «запитати»: звідки у вас гроші на таке житло або «ТАКИЙ» автомобіль?

Ще півроку тому, навіть після «перемоги» Євромайдану,  змусити нині діючий парламент ухвалити закон, який би створив такий незалежний правоохоронний орган, який би, як сторожовий пес, контролював кожного міністра, президента і депутата,  було просто нереально. Запорукою такої впевненості є автопарк під ВРУ. Але сьогодні країна, а особливо її казна, опинилася в такій ситуації, що особливо не повідомляєш «донорам».  Із порожніми кишенями і без зовнішньої фінансової підтримки держава стане легкою здобиччю для того, хто відкрив вогонь на Донбасі.

ФОТО АРТЕМА СЛІПАЧУКА / «День»

Здавалось би, це має бути зрозумілим усім. Але є одне «але» — особистий інтерес — річ уперта. Саме тому, попри те, що ми практично прострочуємо усі, відведені донорськими організаціями, терміни, рішення про створення НАБ уже півроку буксує десь у владних кабінетах.

Останній раз про Антикорупційну реформу ми чули від Адміністрації Президента. Мовляв, саме там сьогодні готують президентський варіант законопроекту про спеціалізований антикорупційний орган, і він невдовзі має бути поданий на розгляд парламенту.

«Створення антикорупційного бюро стане переломним моментом у боротьбі з корупцією в Україні, — стверджує Віктор ЧУМАК, голова комітету Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією. — Цей орган, у разі його створення, вперше в історії України зможе реально боротися з корупцією серед високопосадовців, що є основою всієї корупційної системи в нашій країні»

Із достовірних джерел  «Дню» відомо, що Президент повинен був зареєструвати свій варіант законопроекту про створення НАБ уже цього тижня. А вже у четвер ВРУ мала б його голосувати. Але не склалося. Учора зранку виконавчий директор Transparency International Україна Олексій ХМАРА на своїй сторінці у «Фейсбуці» написав: «...Сьогодні ми командами Transparency International Ukraine та Центру протидії корупції чекали реєстрації у парламенті президентського законопроекту про антикорупційне бюро. Марно! В останній момент Петро Порошенко знову вирішив щось виправити в тексті. Це затягнулося на день редакторської роботи. А потім ще треба буде кілька днів на погодження цих самих правок із партнерами в уряді та парламенті. Словом, цього четверга проект у парламентській залі голосувати точно не будуть. А значить, у нас залишається лише дві можливості проголосувати бюро в цьому складі парламенту. Рада визначилася, що готова працювати пленарно лише 16 вересня та 14 жовтня. Це єдині можливі дні для голосувань за закон. Я та колеги вважаємо, що ми не маємо права згаяти ці дві останні можливості отримати бюро ще цього року!»

ЩО РОБИТИМЕ БЮРО?

Що ж такого «страшного» і непосильного вимагають від української влади міжнародні донори?

Як розповіли «Дню» в Центрі протидії корупції, МВФ не просто вимагає створити національне бюро антикорупційних розслідувань, відповідно до тексту резолюції місії МВФ, яка є на офіційному сайті інституції, організація наполягає, щоб ще виконувалися три ключові умови.

•  По-перше, нацбюро має займатися розслідуваннями виключно вищої політичної корупції. Його «клієнтами» мають бути держслужбовці першого та другого рангів (міністри та заступники міністрів, прокурори, голова АМКУ тощо). В жодному разі не можна «вішати» на НАБ «дрібну» посадову корупцію, як-от хабарники у ДАІ. Ця норма прописується з метою уникнути ризику заблокувати орган поточними справами, які не матимуть ключового впливу на боротьбу з корупцією в країні.

•  По-друге, повна політична незалежність керівництва нацбюро.

Голова НАБ має обиратися на умовах прозорості конкурсною комісією, до якої входитимуть представники усіх органів державної влади та опозиції. Наприклад громадськість (експерти Центру протидії корупції спільно з фахівцями Міністерства юстиції та парламентського комітету з питань боротьби з корупцією й організованою злочинністю) пропонують, щоб до цієї комісії входили по три представники: від опозиції Верховної Ради, Кабміну та Президента. Вони розглядатимуть резюме кандидатів на посаду глави нацбюро, перевірятимуть їх відповідність кваліфікаційним вимогам тощо. А потім уже з відібраними кандидатами  проведуть співбесіди, які транслюватимуться в прямому ефірі. Відповідно до їхніх пропозицій, після того як комісія обирає кандидата, його призначення затверджується Кабміном або Президентом. Тому зняти керівника бюро з політичних мотивів (наприклад, висловивши йому «недовіру») неможливо, що гарантує відсутність політичного тиску на нього. Звітувати бюро буде перед радою громадського контролю. А члени цієї ради матимуть повноваження зсередини контролювати діяльність бюро. Крім того, інформація щодо результатів діяльності НАБ публікуватиметься на сайті органу, де кожен зможе побачити реальну кількість порушених та переданих до суду кримінальних справ на ТОП-чиновників.

•  По-третє, у Кримінальному та Кримінально-процесуальному кодексах має з’явитися визначення нового злочину: «незаконне збагачення».

Нині, навіть якщо витрати чиновника явно і в багато разів перевищують його офіційні доходи (наприклад, податківець із зарплатою в 10 000 гривень їздить на власному Bentley), залучити його до відповідальності практично неможливо. Слідчий повинен довести незаконність походження грошових коштів, що фактично нереально. Після появи статті «незаконне збагачення» вже не слідчий буде з’ясовувати, звідки у чиновника гроші, а держслужбовець — доводити легальність своїх доходів. Якщо не зможе — кримінальна відповідальність плюс конфіскація майна. Більше того, як зауважив у коментарі «Дню» Віталій Шабунін, корупціонери не зможуть більше ховатися за багатих дружин, друзів та інших «благодійників», на яких зазвичай оформлювалися всі маєтки, машини та інше багатство. «І якщо слідчий зможе довести, що підозрюваний кожен день користується дорогим автомобілем, то він відповідатиме перед судом та пояснюватиме, де він узяв гроші на нього», — говорить голова правління Центру протидії корупції. 

Будь-яка інша редакція закону про нацбюро, яка не міститиме цих норм  може спричинити незадоволення МВФ і заблокувати перерахунок коштів.  Але навіть не це головне. «Без створення такого органу побороти корупцію в нашій країні буде неможливо, — впевнений Віталій Шабунін. — Усе інше — буде лише примітивною імітацією процесу або як і до цього це відбувалося — до відповідальності притягатимуть «пішаків», які нічого не вирішують та є суто виконавцями в руках ТОП-корупціонерів».

Час пішов! Але з кожним днем цього часу залишається критично мало... І стверджуємо так, не лише тому, що відповідно до умов договору з МВФ прийняти закон про створення національного бюро антикорупційних розслідувань Україна має до кінця жовтня 2014 року.  Президенте, то що ви там говорили про Лі Куан Ю?

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати