Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Тарифи на проїзд «відпустили»

Експерт: Кожні 100 км міжміських внутрішньообласних перевезень подорожчають приблизно на 15 гривень
27 травня, 12:04
ФОТО БОРИСА КОРПУСЕНКА

В Україні відмінили державне і муніципальне регулювання тарифів на пасажирські перевезення (крім залізничних). Тож відтепер перевізники мають право самостійно встановлювати вартість проїзду. Відповідне рішення закріплено постановою уряду №240 від 25 березня. Відтак, якщо раніше ці тарифи встановлювали або органи місцевого управління, або ОДА, то зараз це обмеження знято. Зокрема, скасовується норма про те, що органи державної виконавчої влади та виконавчі органи міськрад встановлюють тарифи на перевезення пасажирів і багажу автобусами, які працюють у звичайному режимі руху в приміському, міжміському та внутрішньообласному сполученні. Відмінили також норму, згідно з якою  обласні, Київська, міські державні адміністрації, виконавчі органи Львівської та Криворізької міськрад регулюють (встановлюють) тарифи на перевезення пасажирів і вартість проїзних квитків у міському пасажирському транспорті: метрополітені, автобусі, трамваї, тролейбусі (ті, що працюють у звичайному режимі руху).

•  «У період різкої девальвації гривні та зростання цін на дизельне пальне було запропоновано ввести мораторій на перегляд тарифів, щоб стримати зростання собівартості. Але міністерство економіки пішло далі й вирішило повністю зняти регулювання тарифів», — так пояснив причину відміни регулювання радник міністра інфраструктури Олександр Кава.

Втім,  у експертному середовищі постанова викликала перестороги. Адже вона створює ризик неконтрольованого і спонтанного підвищення вартості проїзду, оскільки в умовах слабкого Антимонопольного комітету розраховувати на чесність та гуманність перевізників, чесно кажучи, не дуже доводиться.

Директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк вважає, що ризик неконтрольованого зростання вартості проїзду є. Він також підкреслює, що разом із  відпусканням тарифів влада мала  б подумати про підвищення якості надаваних перевізниками  послуг.  Загалом же він  схвалює такий крок,  бо  це «лібералізація ринку».

•  В причинах і наслідках  відміни  регулювання тарифів днями намагався розібратися профільний парламентський комітет, куди прийшов перший заступник міністра інфраструктури та  перевізники. 

«Ми відпустили тарифи на міжобласні маршрути — і це дуже позитивно сприйняв бізнес і менш позитивно громадяни. Це зрозуміло. Ми не можемо зробити, щоб усі були щасливі... Постанова почала діяти  з 6 травня 2015 року», — резюмує  під час виступу перший заступник міністра інфраструктури України Володимир Шульмейстр. На запитання нардепів, чи вже є статистика щодо реакції рикну на тарифну «вольницю», останній відповідає, що немає, бо, мовляв, пройшло досить мало часу з моменту дії постанови. Втім, попередній досвід Мінінфраструктури з відміни регулювання тарифів на міжобласних маршрутах свідчить: значних коливань не буде. Представник міністерства нагадав, що тоді протягом місяця спостерігався певний підйом цін на квитки, але після того, як пасажиропотік динамічно розподілився між іншими видами транспорту, ринок сам відрегулювався. За словами Шульмейстра, це ще не всі зміни для ринку. Уряд  взяв курс на монетизацію  пільг, тобто з часом пільговики адресно отримуватимуть  кошти. «В бюджеті на 2015 рік є 1,9 мільярда  гривень для допомоги пільговикам. Але європейський досвід показує, що треба робити монетизацію пільг. Ми маємо іти цим шляхом, аби люди отримали гроші й самі вирішували, що з ними робити... Це  значно впливатиме на розвиток перевезень  в Україні, бо ми хочемо через монетизацію пільг і адресну грошову допомогу дати перевізникам більше  можливостей для розвитку та інвестування», — пояснив він.

•  Оцінки учасників засідання парламентського комітету не зовсім співпадають із міністерським баченням.

«Автомобілісти не підняли тарифи, бо їхніми  конкурентами є  залізничники. Саме тому ринок вирівнює тарифи», — пояснює «Дню»  причину відносного затишшя щодо цін голова парламентського комітету з питань транспорту Ярослав Дубневич.  Утім,  хоч він  і розуміє причини такого кроку, але не вважає хорошою ідеєю  відміну регулювання тарифів. «Як депутат-мажоритарник, вважаю, що прийнято неправильне рішення, бо воно дасть можливість перевізникам різко піднімати тарифи з перевезень. Зараз, коли не індексовано пенсії, не піднято зарплати,  коли є величезний сплеск зростання комунальних тарифів, відпускати тарифи на перевезення — не зовсім правильно і доречно», — відзначив він.

•  Якщо ж послухати перевізників, то причин для підняття цін багато. 

«Підставами є незбалансованість витратної частини перевізника з цінами на паливно-мастильні матеріали, шини, акумулятори, тобто запчастини.  Собівартість міських перевезень сьогодні сягає (залежно від регіону) від 5 до 8 гривень. А міжміських і приміських (вартість проїзду коливається, виходячи з загального кілометражу маршруту помноженого на вартість 1 км) —  45 копійок за 1  кілометр», — пояснив «Дню» президент Всеукраїнської громадської організації «Українська асоціація перевізників» Сергій Пачесюк. Відтак є два варіанти: відпускати тарифи або компенсувати перевізнику різницю між собівартістю і фактичною вартістю проїзду. Про бюджетні гроші в цих умовах тільки доводиться мріяти. Він переконує, що відпускання тарифів у вільне плавання не призведе до колапсу. Адже відміна регулювання стосується тільки міжміських внутрішньообласних перевезень. А на міжміські міжобласні вартість тарифів на проїзд вже п’ять років регулює вільно ринок.

•  Але все ж — на скільки подорожчає проїзд? На відміну від міністерства, перевізники наводять приблизні цифри. Згідно з постановою Кабміну про розрахунок тарифу на міжміські внутрішньообласні перевезення економічно обґрунтована ціна  одного кілометра становить 45 копійок, розповідає «Дню» Сергій Пачесюк. За його словами, у різних регіонах ця цифра коливається: мінімум — 26. Різниця 15 копійок, тобто саме на скільки подорожчає один кілометр міжміських внутрішньообласних перевезень, пояснює  він  і додає, що в перерахунку на кожні 100 км зростання вартості проїзду мало б становити 15 гривень. Але  конкретні цифри будуть різними в регіонах, бо вартість одного кілометра у них є різною. За його словами, найнижчі тарифи зафіксовано в Сумській області. 

Чи не призведе вільне  тарифоутворення силами перевізників до злету цін?  Пачесюк вважає, що ні. «Якщо підемо в ринок, то конкуренція змусить одного і другого перевізника здешевлювати перевезення... У  нас немає  автоперевізників-монополістів», — говорить він. Тому навряд чи  варто очікувати монопольних змов,  бо кожен  перевізник намагатиметься вижити і пропонуватиме кращі умови для споживача.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати