Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Євроінтеграція кіосків і супермаркетів

Фахівці американської торговельної палати загалом схвалили проект нового торговельного законодавства України, але...
13 вересня, 11:14

Пунктом 13 Плану заходів з виконання Державної програми активізації розвитку економіки на 2013—2014 роки з метою удосконалення нормативно-правової бази, що регулює торговельну діяльність, передбачено розроблення законопроекту «Про внутрішню торгівлю».

Рада підприємців при Кабінеті Міністрів України неодноразово заявляла про недоцільності прийняття цього законопроекту. Тож уряд доручив Мінекономрозвитку передивитись закон. І от — у кінці минулого тижня Міністерство економічного розвитку і торгівлі (МЕРТ) завершило підготовку законопроекту, який має врегулювати відносини між торговими мережами, постачальниками, державою та покупцями в Україні.

Документ вийшов набагато м’якшим, ніж попередні. «В основу нового проекту закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо врегулювання внутрішньої торгівлі)», крім норм самого міністерства, було покладено ідеї, напрацьовані Радою підприємців спільно з бізнесом», — розповів голова секретаріату Ради підприємців при Кабінеті міністрів Андрій Забловський. У підсумку у фінальній версії проекту чиновники відмовилися від багатьох норм, які викликали різкий протест бізнесу.

Видання зазначає, що в новий документ міністерство не стало додавати відразу кілька норм, які були у версії, презентованій на початку поточного року, і проти яких різко виступили підприємці. Наприклад, влада передумала наділяти дуже широкими повноваженнями чиновників на місцях і вимагати від усіх продавців, промоутерів та офіціантів професійної освіти.

Низку норм допрацювали і привели у більш адекватну, з точки зору бізнесу, форму. Це торкнулося, наприклад, лімітів щодо відстрочення для розрахунків торговельних мереж із постачальниками і з роботи на єдиному податку.

Американська торгівельна палата в Україні відзначає, що новий Проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання внутрішньої торгівлі» відображає більшість зауважень та пропозицій, що надійшли від бізнесу, повідомляє прес-служба організації. Водночас, експерти Палати наголошують, що деякі положення документу все ще потребують певного удосконалення, адже в існуючому вигляді вони не узгоджуються із задекларованим курсом на дерегуляцію економіки, яку вимагає інтеграція в ЄС.

«Ми вдячні Міністерству економічного розвитку і торгівлі за бажання співпрацювати з бізнесом над розробкою такого важливого документу, як закон про внутрішню торгівлю. Щоб уникнути потенційних негативних економічних наслідків для країни, ряд положень, які, на нашу думку є незбалансованими, необхідно доопрацювати або виключити», — коментує президент Американської торгівельної палати Хорхе ЗУКОСКІ. На думку експертів організації, змін потребують два моменти.

По-перше експерти Американської торговельної палати пропонують доповнити статтю 712 Цивільного кодексу України (ЦКУ) «Договір поставки» забороною примусового включення в договір поставки умов про надання будь-яких оплатних послуг, пов’язаних з просуванням продовольчих товарів, та забороною зобов’язувати суб’єктів господарювання, які здійснюють роздрібну торгівлю, купувати повний асортимент продовольчих товарів в одного постачальника. Адже оскільки всі відносини щодо поставки товарів та маркетингових відносин вже регулюються Господарським кодексом України, внесення будь-яких змін щодо відносин поставки товарів у ЦКУ є недоцільним кроком, що лише ускладнить роботу з постачальниками. Крім того, на думку експертів Американської торгівельної палати запропонована редакція статті у поєднанні із забороною зазначення у договорі поставки умов щодо просування товарів суперечить Податковому кодексу України та позиції Міністерства доходів і зборів України. Так, послуги, пов’язані з просуванням товарів, за змістом Податкового Кодексу належать до маркетингових послуг. Нова редакція статті 712 позбавить постачальників (виробників товарів) можливості відносити до складу витрат, що враховуються при обчисленні об’єкта оподаткування, витрати на маркетингові послуги, які їм надаються покупцями таких товарів (наприклад торговими мережами).

І друге — внести зміни до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» щодо диференційованої плати за ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами у спеціалізованих/неспеціалізованих місцях торгівлі. Виходячи із запропонованого Законопроектом визначення поняття «спеціалізоване місце торгівлі», пояснюють експерти, обов’язковою умовою віднесення місця торгівлі до «спеціалізованого» є реалізація алкогольних напоїв та тютюнових виробів спільно. Якщо ж у такому місці продаватимуться лише тютюнові вироби або лише алкогольні напої, то місце торгівлі не буде «спеціалізованим місцем торгівлі». Введення плати за ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами у спеціалізованих/неспеціалізованих місцях торгівлі, на думку експертів Американської торгівельної палати, призведе до дискримінації малих і середніх підприємств торгівлі, які не спеціалізуються виключно на продажі вказаних товарів, проте у яких сегмент алкогольних напоїв та тютюнових виробів у структурі товарообігу є одним з визначальних. Такі підприємства сплачуватимуть у два тай три рази більше за ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами відповідно, ніж спеціалізовані торгові точки. Дані положення передбачають надання переваг спеціалізованим місцям торгівлі щодо плати за ліцензії та рекламування продукції, які ставлять їх у привілейоване становище щодо конкурентів, що призведе до обмеження конкуренції. Наслідком запровадження відповідних норм може стати різке зменшення кількості малих і середніх підприємств торгівлі, що призводитиме до зменшення бюджетних надходжень і скорочення робочих місць у сфері роздрібної торгівлі (та, як наслідок, зростання рівня безробіття).

У законопроекті також невизначеним залишається питання, в якому порядку, на підставі яких даних та яким органом виконавчої влади визначатиметься розмір долі реалізації алкогольних напоїв та тютюнових виробів від всіх товарів в торговій точці для віднесення торгового місця до спеціалізованого. За таких обставин, впровадження норми призведе до правової невизначеності у діяльності з роздрібного продажу алкогольних напоїв та тютюнових виробів, що тягне за собою потенційні корупційні ризики.

Тож Американська торгівельна палата звертається до Міністерства економічного розвитку і торгівлі із проханням вилучити зазначені пропозиції із законопроекту як такі, що матимуть негативний вплив функціонування сфери торгівлі та нестимуть економічні ризики.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати