Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

31 серпня як закономірність

Нинішня ситуація зі ставленням українців до Ради фактично відтворює ту, яка була за часів «кишенькової» депутатської більшості імені Януковича
02 вересня, 11:43
ФОТО АРТЕМА СЛІПАЧУКА / «День»

Як на мене, головною причиною (саме причиною, а не приводом) трагічних подій 31 серпня під будинком Верховної Ради стало те, що сама ця Рада значною мірою перестала бути парламентом, тобто центром законотворчої й законодавчої діяльності та місцем контролювання виконання законів усіма іншими гілками влади. А якщо Рада є чимось нікчемним, то і ставлення як до неї, так і до тих, хто її захищає, не може не бути відповідним. У деякої (на щастя, незначної) частини суспільства це ставлення агресивне, у більшості ж — зневажливо-презирливе, й це реальність сьогодення.

Звернімося до результатів липневого всеукраїнського опитування, проведеного соціологічною групою «Рейтинг»: схвалює діяльність Верховної Ради 10% опитаних, не схвалює — 84%, причому зовсім не схвалює — 49%. Історія повторюється: нинішня ситуація зі ставленням українців до Ради фактично відтворює ту, яка була за часів «кишенькової» депутатської більшості імені Януковича в останній місяць її існування. За даними «Рейтингу», в лютому 2014 року схвалювало діяльність Ради 13% опитаних, не схвалювало — 80%, в тому числі зовсім не схвалювало 50%. Потім, після падіння диктаторського режиму і переформатування депутатського корпусу, рейтинг Ради різко пішов угору, але вже минулого вересня почав падати. І ось тепер, після останніх подій, мабуть, упаде «нижче плінтуса»...

Власне, а чого хотіли нинішні депутати, здебільшого де-факто ігноруючи свої прямі обов’язки? Бо ж обов’язки ці полягають не тільки й не стільки в голосуванні за поставлені на розгляд законопроекти (хоча й тут вистачає тих, хто нехтує Конституцією, за кого голосують їхні колеги), скільки в більш серйозних справах, яуі вимагають щоденної копіткої праці.

Чи здійснює Верховна Рада ретельне публічне обговорення законопроектів, а особливо — найважливіших? Чи проводяться регулярні парламентські слухання як з актуальних питань, так і зі стратегічних проблем? Чи звітують щотижня ті чи інші міністри перед депутатами й чи ставлять парламентарії їм гострі та незручні запитання? Чи виступає щомісяця в Раді прем’єр? Чи «фільтрують» парламентські комітети найважливіші кадрові призначення і чи формулюють публічно засади кадрової політики? Чи відбувається постійний контроль за державними фінансами? Чи створено спеціальні комісії з розслідування як діяльності деяких олігархів у ті місяці, коли закладалися основи для проголошення «ДНР» і «ЛНР», так і обгрунтованості підвищення тарифів на електроенергію, опалення й гарячу воду, зиск від чого йде переважно в кишені тих самих олігархів? Чи, зрештою, вивчені депутатами і доведені до відома суспільства відомі всій Україні діяння режиму Леоніда Кучми — того самого Кучми, який тепер представляє Українську державу на переговорах із росіянами і підконтрольними їм терористами, того самого Кучми, без якого не було б Мінських угод із їхніми вельми сумнівними формулюваннями?

Годі й казати, що нічого цього не роблять. Законопроекти нерідко (а може, й здебільшого) ухвалюють за скороченою процедурою, часто-густо — з грубими порушеннями регламенту (коли їх кілька разів ставлять на голосування, аж поки не отримано бажаний результат), про парламентські слухання щодо найважливіших блоків нових законів не чути... А між тим невипадково ж народився афоризм: «Демократія — це процедура», чи не так?

Але все більше й більше чинна Верховна Рада нагадує такий собі «принтер» для слухняного штампування законів, поданих урядом і президентською адміністрацією. Про контроль же за діями уряду, чиновного корпусу і глави держави в стінах Верховної Ради, схоже, не йдеться. Якщо хтось із депутатів про це й згадує, то лише на телевізійних ток-шоу, в межі яких перемістилася більша частина активності народних депутатів і обговорення нагальних проблем...

Та що там говорити про високі матерії — повноваження майже всіх членів нинішньої Центральної виборчої комісії завершилися торік 1 червня, на момент підбиття підсумків президентських виборів. Елементарні норми не лише законності, а й моральності вимагають формування нового складу ЦВК. Але депутати з цим, як-то кажуть, і не чешуться. Що їм Конституція, що їм закони, що їм елементарні моральні норми — ніколи, є важливіші речі.

Невже ж народні обранці вважають, що їхні виборці нічого не бачать і нічого не можуть адекватно оцінити? Як засвідчує соціологія, бачать і можуть. Тим більше, що українські громадяни старшого та середнього віку мають добру можливість для порівняння; скажімо, Верховна Рада УРСР у 1990 — 1991 роках куди більше нагадувала справжній парламент, аніж нинішня. І навіть за часів президента Кучми, коли на депутатів здійснювався шалений тиск (а дехто з них гинув при досі до кінця не з’ясованих обставинах), у Раді нерідко точилися запеклі політичні баталії, наслідком яких, бува, ставало обмеження апетитів правлячої верхівки й тодішніх олігархічних кланів. А зараз?

Отож у підсумку маємо воістину сумну ситуацію: домінування в суспільстві зневаги до чинного депутатського корпусу і — фактично — до всього інституту парламентаризму (це засвідчує не тільки соціологія, а й аналіз висловлювань у соціальних мережах). А з тими, кого зневажають, і поводяться відповідним чином; коли ж за справу беруться ті радикали, в яких «стріху знесло», то неминучими наслідками стають такі трагедії, як 31 серпня...

Що робити в цій ситуації? Деякі мої колеги пропонують негайно провести дострокові вибори до Верховної Ради. А чи допоможе? Важко сказати щось певне, але зрозуміло принаймні одне: якщо більша частина депутатів і надалі так ставитиметься до своїх обов’язків, то чинна Рада перетвориться на ніщо.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати