Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Мільйони – у ями

Міністерство інфраструктури виділило 1,35 мільярда гривень на ремонт доріг. Проконтролювати процес воно пропонує водіям
28 травня, 12:17
ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

Дороги без ям «світять» нам у перспективі, мабуть, дуже далекій. Нещодавно Міністерство інфраструктури заявило, що розпочинає ямковий ремонт на дорогах місцевого та державного значення. На латання дірок виділено 1,35 мільярда гривень. Знаючи, що українці такий підхід критикують, бо часто ті ями латають під дощ чи сніг, із порушенням  технологій, міністерство вирішило понизити градус ймовірних обурень, тому запропонувало водіям самим проконтролювати перебіг ремонту.

У зверненні відомства до учасників дорожнього руху йдеться, що коли побачать, як ремонтують дороги в несприятливу погоду, без огородження місця виконання робіт чи з іншими порушеннями, неодмінно повідомляти про це міністерство. Надсилати фото з координатами з місця ремонту на електронну адресу: [email protected].

Реакція водіїв була миттєвою. Шквал бурхливих емоцій взяв гору над конструктивним діалогом. Громадяни не розуміють, хто контролюватиме надіслані звернення, навіщо вкладати гроші в ями, не проводячи реформи дорожньої галузі в цілому. Ясна річ, що такої суми грошей на якісний ремонт проблемних ділянок не вистачить, але на якихось десяток кілометрів — цілком. На допис міністерства на сторінці у «Фейсбуці» з’явилася відповідь, що за ці кошти можна збудувати 500 кілометрів дороги класу «А», це автобан у чотири смуги, або п’ять тисяч кілометрів класу «С», це двосмугова дорога обласного міжнародного значення.

Та чиновники розмірковують інакше. І обіцяють українцям реформу дорожньої галузі. Правда, коли саме її очікувати, не кажуть. Понад місяць тому прем’єр-міністр Арсеній Яценюк заявляв, що така реформа необхідна, але контролювати ремонти доріг вже зараз мають незалежні іноземні компанії, до прикладу, німецькі (на думку прем’єра, вони найкращі у сфері контролю за якістю доріг). Міністр інфраструктури Андрій Пивоварський почув та пообіцяв, що «іноземна компанія, яку буде обрано, матиме до десяти мобільних груп, які їздитимуть різними областями і перевірятимуть, де зробили ямковий ремонт і яким чином». І зауважив, що «українські дороги будуть кращими, але в перспективі».

Експерт із безпеки дорожнього руху Віктор Козоріз згоден, що аудиторські компанії потрібні, та не лише на етапі безпосереднього ремонту доріг, а й на стадії розробки проекту ремонту.  «Є загальновизнана практика, коли спочатку аналізується проектна документація. У нас жоден проект не проходить незалежної громадської чи професійної експертизи. Аудит може з’ясувати, що через населений пункт ця дорога не може проходити. Зараз іде ремонт дороги Пирятин — Полтава. Це дорога міжнародного значення, ремонтується із залученням іноземних інвестицій. Для цього найняли італійську фірму, яка займається також моніторингом, аудитом виконання будівельних робіт, дотримання технологій та норм безпеки. Їхав цією дорогою, дивуюся, таких я ще не бачив: через кожне перехрестя стоять інформаційні щити, побудовані надземні переходи, а біля сіл є підземні тунелі, щоб і тварини могли перейти. Оце різниця!» — підсумовує експерт.

Та одними заявами проблем не вирішити. Вже давно фахівці говорять, що «Укравтодор» треба позбавити функції ремонту доріг, бо зараз структура є власником дорожньо-експлуатаційних компаній, тобто сама собі замовляє проекти ремонтів, сама контролює та витрачає гроші. Крім того, Віктор Козоріз радить вносити зміни до стандартів будівництва доріг, залучати іноземні компанії на конкурсній основі, які будуть виконувати роботу і нести за це відповідальність. А звернення міністерства до водіїв, щоб надсилали фото латання ям із порушеннями, експерт вважає самообманом. По-перше, не всі знають, за якою технологією треба той ремонт робити, по-друге, ніхто ж не буде стояти над душею будівельників.

Кілька років тому обурення водіїв злетіло до такого рівня,  що виникла кампанія «Я ненавиджу «Укравтодор»», з’явився аматорський сайт «Укр’яма», на якому будь-хто міг позначити на карті України місце, де треба провести ремонт, надіслати звернення до дорожніх служб та ДАІ; якщо є реакція і дефект усунено, на сайті це відображалося. У перші хвилі роботи «Укр’ями» було внесено майже чотири тисячі заявок про дефекти, понад півтори тисячі звернень до ДАІ, а виправлено всього 454 проблемні ділянки. Зараз же сайт віджив своє, звернень практично немає, мабуть, через розчарування у бездіяльності чиновників. Та одна лише громадська активність не може докорінно вирішити проблему. Це лише дороговказ, в яких напрямах має рухатись Мінінфраструктури.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати