Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Про спадщину Саакашвілі та пріоритети Iванішвілі

Алексі ПЕТРІАШВІЛІ: «Україна, Грузія і Молдова досягнуть у Вільнюсі точки неповернення в інтеграції наших країн у європейське співтовариство»
06 листопада, 11:24
ФОТО РЕЙТЕР

Останнім часом усі світові ЗМІ по-різному оцінювали результати президентських виборів у Грузії та відхід від влади президента Михаїла Саакашвілі, з яким багато хто у світі пов’язував демократичні перетворення у цій кавказькій країні. І багатьох дивувало, чому грузинський народ проголосував спочатку проти правлячої партії Саакашвілі, а потім і проти ставленика цієї партії на виборах президента. «День» багато писав на цю тему, і зараз пропонуємо читачам погляд на те, що відбувається в Грузії, представника нового уряду, міністра з питань європейської та євроатлантичної інтеграції Алексі Петріашвілі.

ПРО ПОЗИТИВИ ТА НЕГАТИВИ

— Уже рік при владі опозиція, хотілося почути від вас оцінку спадщини Саакашвілі? Коли він прийшов до влади в країні, не було світла, а тепер вночі підсвічують пам’ятки в Тбілісі і в Батумі, будуються дороги. Проте звучать заклики посадити вже колишнього президента.

— Ми належимо до тієї категорії політиків, які на відміну від наших попередників при владі, ніколи не заперечували і ніколи не скупилися на позитивні оцінки тих реформ і тих результатів, яких домігся попередній уряд. Я вважаю, що боротьба з криміналом, з корупцією, була дуже успішною, було зроблено дуже серйозні кроки в реалізації планів, які були потрібні для реформування і перетворення Грузії на європейську державу. Також однією з найуспішніших реформ Саакашвілі я вважаю скасування ДАІ і створення патрульної служби. Водночас були певні серйозні недоліки.

Які саме?

— Йдеться про пенітенціарну систему, існуючі монополії, про елітну корупцію, що фіксувалося в міжнародних звітах.

А мені казали, що елітну корупцію в Грузії придумала  Transparency International, яка не могла насправді знайти корупцію у вашій країні під час правління Саакашвілі? У чому вона конкретно проявлялася?

— Елітна корупція проявлялася в тому, що лояльні до вищих керівників країни бізнесмени мали привілеї. Попри те, що за міжнародними стандартами показник започаткування бізнесу в Грузії дуже високий. Але зберегти і розвивати цей бізнес можна було лише при дуже тісній співпраці з певними особами з попереднього уряду Грузії. Ми маємо намір усунути ці проблеми після того, як у парламенті буде затверджено новий закон про антимонопольну службу, яку скасували при попередньому уряді.

На жаль, паралельно зі створенням патрульної служби у структурах внутрішніх справ було створено політичні силові структури: департамент конституційної безпеки і спеціальний оперативний  департамент, які працювали на утримання влади і контролювання політичної системи в Грузії. Це завдавало певної шкоди як суспільству, так іміджу силових структур і всієї держави загалом.

Ми не збираємося відмовлятися від усього, що було зроблено при попередньому уряді. Хоча маю зазначити, що курс на європейську і євроатлантичну інтеграцію, який був пріоритетом для нашої країни за керівництва Саакашвілі, не є ексклюзивом якогось одного уряду  — це вибір грузинського народу. І перша офіційна заява про бажання Грузії стати членом НАТО прозвучала ще за президента Шеварднадзе 2002 року. Майже 80 відсотків грузинського населення підтримує інтеграцію Грузії в ЄС і НАТО. Отже, ці пріоритети дуже чітко визначені, і вважаю, що в цьому напрямі ми досягнемо певних успіхів у майбутньому.

Кажуть, що багато будівельних проектів Саакашвілі нинішній уряд зупинив. Чим це зумовлено?

— Це питання потребує роз’яснення. Усі без винятку інфраструктурні проекти, які йдуть на користь розвитку нашої економіки, працюють. Наприклад, стратегічно важливий проект: Баку-Тбілісі-Карс, який сполучає схід із заходом, буде завершено наприкінці наступного року. На черзі великий стратегічний масштабний проект — розвиток нового порту Анаклія.  Він потребує дуже докладного вивчення. І лише після цього для його реалізації залучатимуть міжнародних інвесторів. Ми вважаємо, що такі проекти даватимуть змогу розвивати економіку.

Окрім Лазіки?

— Будівництво міста Лазіки було одним із дітищ Михаїла Саакашвілі. Наша країна не настільки багата, аби витрачати кошти на такі проекти, які до снаги лише сильним економікам. Тому ми переорієнтовували наші ресурси на соціальні потреби нашого населення.

ПИТАННЯ ДО СААКАШВІЛІ І НОВИЙ ПРЕМ’ЄР

— Під час передвиборної кампанії представники влади порушували питання про те, що Саакашвілі має сісти за ґрати. Чи означає це те, що ваш уряд має намір ув’язнити Саакашвілі?

— У суспільстві є запитання до всіх високопосадових осіб попереднього уряду, зокрема і щодо Саакашвілі. І якщо виникне потреба у тому, аби ці запитання йому були поставлені відповідними структурами, то я не бачу в цьому нічого проблематичного. Згідно з міжнародно прийнятою практикою, якщо є гучні справи, які потребують відповіді найвищого рівня, то на них мають бути відповіді. Але ми не маємо на меті заарештовувати Михаїла Саакашвілі чи конкретного представника попередньої влади.

Але попереднього прем’єра вже заарештовано...

— Вони дуже вдало перед виборами прем’єр-міністром його призначили, і зараз всі апелюють, що це колишній прем’єр. У Грузії він відомий як колишній міністр внутрішніх справ, що очолював це відомство упродовж багатьох років.  Його лише «Єдиний національний рух» пропагує як прем’єра, а він як міністр брав участь у питаннях, які нині активно вивчають органи прокуратури і відповідні служби. До нього є дуже серйозні претензії. Але уряд не має наміру втручатися в цю справу, на відміну від чинного президента Грузії, який буквально вчора помилував колишнього міністра оборони Бачо Ахалая. Суд самостійно ухвалює рішення, а ми прагнемо максимально створити всі умови для незалежного рішення з боку судових органів.

Я переконаний, що демократичні і економічні реформи, інтеграційні процеси в ЄС І НАТО будуть успішними і всі крапки над «і» буде поставлено. І до Грузії не буде більше запитань з боку ЄС щодо так званого вибіркового правосуддя.

«МИ СТАВИМО ЗАВДАННЯ ЩОДО ОТРИМАННЯ ПДЧ»

Пане Петріашвілі, деякі оглядачі вважають, що на цих виборах перемогла Росія, оскільки вона прагнула до того, щоб усунути від влади Саакашвілі. Що ви скажете на це?

 Кожен має своє бачення, є право висловити свою думку, але я вважаю, що на цих виборах перемогла ні «Грузинська мрія», ні окремо взята якась партія чи кандидат, а вся Грузія. Президентські вибори пройшли в такій незвичній обстановці для Грузії — без інцидентів на виборчих дільницях. І всі були приємно здивовані. Я вважаю, що це був один із найважливіших кроків на шляху демократичного розвитку Грузії й інтеграції в європейські та євроатлантичні структури. Ми довели, що в Грузії можна консолідувати демократію, можна рухатися вперед шляхом розвитку демократії. Грузинське суспільство показало свою політичну зрілість на двох виборах: парламентських  2012-го та президентських 2013 року.  Ми вперше в історії незалежної Грузії змогли оформити передачу влади шляхом виборів. І зараз ми продемонстрували, що можемо в нормальних і спокійних, вільних умовах обирати нашого президента.

Новий прем’єр Грузії теж виходець із МВС, чим пояснюється цей вибір у даний час?

— Він не виходець зі МВС, хоча справді рік працював керівником цього відомства. З перших днів після приходу до влади уряду Іванішвілі та затвердження в ранзі міністра внутрішніх справ Іраклія Гарібашвілі були скептики й опоненти, які заявляли, що кримінал у країні зріс, МВС і його керівництво неспроможні контролювати ситуацію в країні. За всіма статистичними показниками, впродовж одного року в Грузії послабилася криміногенна ситуація, а рівень розкриття злочинів виріс на 35 відсотків. Гарібашвілі найперше почав із деполітизування цієї найважливішої структури. Перед виборами він прийняв рішення про  закриття так званих закритих пунктів голосування службовців внутрішніх справ і силових органів, а також скасування департаменту конституційної безпеки та спеціального оперативного  департаменту.

І переслідування політичних опонентів, і незаконне прослухування стали вже частиною історії. Міністр у присутності представників неурядових організацій, у тому числі міжнародних, знищив велику частину з 24 тисяч записів, які були зроблені при попередній владі спеціальними структурами. І тепер у Грузії з упевненістю можна сказати, що і політична діяльність, і свобода слова стали реальністю.

Гарібашвілі довів, що він є хорошим менеджером, хорошим командним гравцем. Тому я вірю, що Гарібашвілі зможе зібрати довкола себе команду і приймати такі рішення, які будуть на благо нашій державі.

Зараз перед вашою країною стоїть завдання парафувати у Вільнюсі Угоду про асоціацію. Багато західних дипломатів стверджують, що головне не підписання, а реалізація цієї угоди, що може бути болісним для суспільства, особливо на початку. Чи уявляють собі все це в Грузії?

— У нас є чітке уявлення про процеси, які передбачає асоціація з ЄС. Люди справді повинні про це знати. Ми розробили спеціальну стратегію комунікації 2014—2017 років, щоб донести відомості до якомога більшої кількості громадян Грузії, що таке євроінтеграція в ЄС, які зобов’язання і які переваги Угоди про асоціацію і Угоди про ЗВТ.

Уряд і парламент дуже активно працюють над тим, щоб процес реформування, гармонізації грузинського законодавства з європейським був прискорений і якнайскоріше завершився. Ми розраховуємо на підтримку ЄС, але в той же час самі розробляємо конкретні заходи, щоб усіляко підтримувати наших громадян. Під час процесу реформування, впровадження європейських стандартів виробництва з метою реалізації грузинської продукції на внутрішніх європейських ринках наш уряд буде фінансово та технічно сприяти нашим фермерам, малим і середнім підприємствам.

А як з інтеграцією в НАТО?

— У нас дуже активно розвиваються взаємини з НАТО. Ми є головними серед країн-нечленів НАТО контриб’юторами в операції щодо стабілізації в Афганістані. Ми збираємося співпрацювати в цьому напрямку і після 2014 року. Ми дуже сподіваємося, що прогрес, який був продемонстрований у Грузії впродовж 2012—2013 років щодо демократичного розвитку країни, буде відповідно оцінений і відображений у рішеннях саміту НАТО  2014 року. Для цього є хороші передумови.

І отримати ПДЧ наступного року?

— Так, ми розраховуємо на це, але, не хочемо плекати особливі сподівання в нашому суспільстві. Звичайно, ми ставимо собі за мету здобути статус ПДЧ, але ми готові співпрацювати з нашими партнерами по  НАТО.  Зараз це рішення багато в чому залежить від Північноатлантичного альянсу. Ми повинні вирішувати це питання разом, за допомогою консультацій, а не напередодні  та під час конкретного саміту. Я впевнений, що у рішеннях Північноатлантичного альянсу наступного року буде зафіксований відчутний прогрес.

Оскільки ви перебуваєте в Києві, то хотілося б почути від вас, з ким ви збираєтеся спілкуватися тут, що обговорювати?

— По-перше, мені завжди приємно приїжджати сюди, відчувати гостинність, теплоту українського народу та керівництва. Ми з перших днів незалежності в дуже складних ситуаціях у нашій державі завжди відчуваємо підтримку з боку України. Свою участь в економічному дводенному форумі в Києві 5-6 листопада я розцінюю як додаткову можливість разом із нашими українськими друзями та іншими представниками країн Східного партнерства звірити годинники перед Вільнюським самітом, який буде історичною віхою як для України та Грузії, так і всього Східного партнерства та ЄС. Я впевнений, що Україна, Грузія та Молдова досягнуть у Вільнюсі точки неповернення в інтеграції наших країн у європейське співтовариство.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати