Небезпека поразки в боротьбі не повинна утримувати нас від підтримки тієї справи, яку ми вважаємо правильною
Авраам Лінкольн, державний діяч США, президент США, який звільнив рабів

Правда про хліб

Як отримати їстівний продукт
15 березня, 2006 - 00:00
ВIД ВИРОБНИЦТВА, ДЕ ДОТРИМУЮТЬСЯ I ТЕХНОЛОГIЇ, I САНIТАРНИХ НОРМ, ДО СПОЖИВАЧА ХЛIБ ДОХОДИТЬ ЧАСТО «НЕ БЕЗ ВТРАТ» / ФОТО ЛЕОНІДА БАККА / «День»

Сьогодні в Україні відзначають День захисту прав споживача, і ми вирішили поговорити про найбільш насущне — про хліб. Чи доводилося вам колись бачити, як розвантажують хліб? У невеликих магазинах це відбувається таким чином — розвантажує хліб водій, який щойно сидів за кермом автомобіля. Робить він це буквально власноруч, не використовуючи спеціально пристосованих хлібних стелажів. Якщо ж трапляється впустити буханець чи два, вони потрапляють не в кошик із написом «санітарний брак», а просто на прилавок магазина. «Тому я й беру лише нарізний хліб, — каже домогосподарка Світлана. — Він, звісно, дорожчий, зате упакований». Лотки з хлібобулочними виробами стоять просто біля центрального входу невеликого магазинчику біля метро «Лівобережна». Вантажник оберемком згрібає продовольчий товар і несе всередину. Той факт, що на булочки з маком і сиром капає з даху, власників магазина не бентежить. Як, утім, і перехожих, для яких не становить особливих труднощів випадково кинути недопалок на стелаж із хлібобулочними виробами. Буквально за кілька метрів свіжовипечений хліб приймають в іншій торговій точці. З чорного входу, обладнаного критою рампою, щоб захистити батони i паляниці від атмосферних опадів. Та лише на стелажах із хлібом дружно щебечуть горобці, які в пошуках хлібних крихт побували вже не на одному міському звалищі.

Подібні порушення правил роздрібної торгівлі хлібом і хлібобулочними виробами загрожують винуватцям адміністративним штрафом у розмірі від 17 до 170 гривень. У випадку грубого недотримання санітарних норм торгову точку можуть закрити. Звісно, за умови, що порушення дійдуть до відома відповідних служб. А це трапляється не так вже й часто.

«Право на якісний товар і можливість відстоювати свої права, якщо придбаний товар неякісний, гарантується законодавством. Тому скаржитися можна і треба, — пояснює заступник директора Департаменту захисту прав споживачів Iнна Саболдашева. — На скарги населення реагуємо і ми, і районні санітарні служби. Крім того, проводяться регулярні планові перевірки. За 13 років існування державного захисту прав споживачів у реалізації хліба навести лад більш-менш вдалося — є позитивні зрушення в культурі торгівлі та дотриманні санітарних норм. Став більш жорстким порядок видачі дозволів на право торгівлі, контроль за умовами реалізації.»

Справді, в Києві розкладки з хлібом зникли з підземних переходів і стихійних ринків. Але, наприклад, у Донецьку, всупереч усім наявним санітарним нормам, хліб відкрито продають на автомобільних стоянках і зупинках. Усе ще ріжуть хліб у кіосках, де продавець не має ні нарізної дошки, ні умивальника. Не кажучи вже про те, що транспортують його в брудних «жучках», де до цього перевозили рибу та пиво.

Згідно з правилами проектування торгових приміщень, для прийому хліба та хлібобулочних виробів облаштовується спеціальна крита рампа. Особливо ретельно цієї норми дотримуються великі супермаркети, які дорожать своєю репутацією. «Хліб привозять у поліетиленовій тарі та приймають на рампі, що примикає до складського приміщення. Потім його розміщують у вагонках, які ввозять до торгової зали, — розповідає менеджер із закупівель гіпермаркету «Караван» Тетяна Крошка. — Є в нас і власна міні-пекарня, всю продукцію якої виготовляють згідно з санітарними нормами й упаковують при подачі покупцю».

У січні цього року Закон «Про захист прав споживачів» вийшов у новій редакції. Процедура звернення покупця зі скаргою ускладниться. Якщо раніше, скажімо, при купівлі неякісного холодильника одразу можна було звертатися в торгову точку i вимагати гроші, тепер доведеться спершу отримати висновок експертизи. Проте пам’ятайте про свої права та відстоюйте їх. А щоб на столі завжди був свіжий і, головне, якісний хліб, частіше вимагайте книгу скарг!

Олена МОРОЗОВА
Рубрика: 
Газета: 
Новини партнерів