Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Чи вирішить зміна «головного» проблеми на кордоні?

Опитані «Днем» експерти: Ми наразі не побачили наявність політичної волі для проведення реформ
26 березня, 12:46
ФОТО З АРХІВУ «Дня»

На початку квітня в Державну фіскальну службу (ДФС) України призначать нове керівництво. Вчора «День» писав (матеріал «Податківцям шукають... «Комісара Катані») про причини звільнення глави цієї служби Ігоря Білоуса і про очікування бізнесу в переддень приходу нового начальника фіскалів. Сьогодні ми вивчили роботу митного відомства в рамках ДФС. Ним займався один із заступників Білоуса — Анатолій Макаренко.

•  Хто прийде йому на зміну наразі не зрозуміло. Попереду два тижні і конкурс! Проте в бізнес-середовищі активно обговорюють можливі кандидатури претендентів. За словами джерел «Дня», в їхньому числі іноземець Таліс Краваліс (латиш), якого, начебто рекомендував Мінфін цієї країни. Згадують і про директора департаменту митного контролю і оформлення ДФС України Сергія Семка. Але, схоже, що головне питання — не в зміні облич. Новому главі буде непросто. За 23 роки так і не вдалося зламати систему «сірих» схем і хабарів. Переконання красти і грабувати країну на кордоні не зміг витіснити ніякий колір політичних сил. Останньому «керманичеві» митниці Макаренку теж не вдалося провести масштабних реформ. Хоча прагнення і плани до цього були: як це зробити він особисто розповідав «Дневі» в інтерв’ю (матеріал «Кордон реформ», 19 листопада 2014 року). Новому головному митникові доведеться все починати з нуля, говорять опитані «Днем» експерти.

•  «Питань щодо митниці багато... схеми залишилися», — оцінюючи роботу відомства, розповідає «Дню» член парламентського комітету з питань податкової та митної політики Михайло Головко. «За офіційною статистикою, за рік відбувається понад 6 мільярдів доларів тіньового перетину кордону», — уточнив він.

•  Не бачать великих змін у роботі митниці і в Європейській бізнес-асоціації (ЄБА), розповідає «Дню» її виконавчий директор Ганна Дерев’янко. «Повинні були якісно виконувати норми Митного кодексу. Це прохає бізнес-громадськість. Зокрема, правила першого методу визначення митної вартості мають застосовуватися на практиці. Але в підприємств виникали питання з визначенням митної вартості, попри те, що всі документи імпортерів були в порядку. Також були питання і до класифікації вантажу. До них присікувалися «Код такий, не такий», — розповідає вона. Окрім того, за словами Дерев’янко, «очевидно, що корупція мала місце» на кордоні. Щоправда, при цьому вона підкреслила, що іноземні компанії страждали менше, бо працюють повністю відкрито.

•  «Фігура Макаренка в промисловому середовищі була позитивною в порівнянні з іншими особами. Є навіть така спільна думка, що це був не гірший варіант»,  — говорить про колишнього начальника митного відомства перший віце-президент УСПП Сергій Прохоров. За його словами, досягнення колишнього керівника — істотне скорочення часу митного оформлення вантажів. «В окремих випадках прискорення було на 7 днів! Такого раніше ніколи не було. Це показник реальної зміни роботи системи», — зазначає експерт. Проте при цьому питання в бізнесу до митниці все ж таки залишалися. «Попри те, що ми зустрічалися, була розмова. Але це був не діалог, а обмін думками і лише в один бік. Ми пропонували, пропонували, вони слухали, слухали, а потім розв’язували питання по-своєму», — пояснює Прохоров. Він навів приклад негативних явищ на кордоні: були випадки оформлення сипких імпортних вантажів (добрив) із завищенням митної вартості в 1,7 разу. «Бізнес говорить так: зрушення є, але мало що змінилося за рік», — підводить підсумки перший віце-президент УСПП.

Хто винен?

•  На думку Дерев’янко, відповідати повинна не одна людина. «Глава митної служби — перш за все. Глава ДФС теж повинен мати до цього стосунок. Вищестоящий урядовець... Якщо це відбувається, значить, хтось за цим стоїть», — пояснює вона. За її словами, проблема перебуває значно глибше, ніж просто зміна керівника митниці. «Бізнес бачили, чули і попередні представники митниці. Діалог, як був, так і залишився досить добрим. Але питання виконання Митного кодексу і недопущення виникнення проблем, усунення «сірих» схем все не вирішено, а кордон повністю не закрився. Є над чим працювати», — додає виконавчий директор ЄБА.

•  Про діалог говорить і Сергій Прохоров. «Щоб у цій величезній системі виключити корупційні прояви і зробити зону довіри, потрібна постійна система зв’язку. Запорука успіху в тому, щоб зробити максимальну відкритість. Скрізь має бути сонце і жодної тіні. Грибок росте в кутку, у підвалі, у темному просторі», — говорить він. Саме відсутність цього компромісу, зокрема в питанні наповнення бюджету, і призводить до розбіжностей, тиску фіскалів і до спроб бізнесу використовувати схеми. «Фіскалам потрібно наповнювати бюджет за будь-яких умов, а бізнес зацікавлений, щоб зберегти свій доход. Адже підприємці не знають, що буде завтра. Сьогодні їм скажуть — заплати на 20% більше, а завтра — на 40%. І що ж виходить? З’являються схеми і поле для корупції», — пояснив перший віце-президент УСПП.

•  Окрім того, нормальній роботі кордону заважає НБУ, впевнений Прохоров. Зокрема, значні курсові коливання призвели до валютних обмежень з боку регулювальника. «Люди не можуть розпоряджатися валютною виручкою і погашати вчасно валютні кредити. Щоб виконати платежі, їм потрібно десь купити валюту, яку вони вже продали з-під палиці НБУ. Це все прямі збитки, які прямо штовхають бізнес, щоб приховувати валютну виручку або йти на непрозорі схеми, у тому числі на кордоні», — пояснює він. Чим швидше Нацбанк прибере ці обмеження, тим швидше покращиться і ситуація на кордоні.

Чи може все це змінити одна людина — начальник митниці?

•  Прохоров упевнений, що — ні. Спроби робив Макаренко, але система його «з’їла». «Якщо одна людина змінить свій підхід (навіть якщо це начальник), то це не означає, що зміниться система. Бо вона налаштована абсолютно на іншу хвилю. Як змінити? По-перше, налагоджувати діалог влади і бізнесу, довіру між ними. По-друге, підвищувати заробітну платню митникам, щоб вони не брали хабарів. І по-третє, сформувати розуміння, що ми єдина команда», — пропонує Прохоров. Він додає, що для серйозної митної реформи потрібно дати новому главі більше повноважень і незалежності від волі вищестоящого керівництва.

•  Зі свого боку виконавчий директор ЄБА вважає, що повноважень вистачає. «Вони є. А якщо комусь не бракує, то потрібно публічно про це говорити... Але має бути ще й політична воля до таких змін у вищестоящого начальства», — пояснює вона. А ось із цим проблема. «Наразі ми несильно побачили наявність політичної волі», — підкреслює Дерев’янко. Вона впевнена, щоб позитивні зміни прийшли на кордон, окрім посилення боротьби з корупцією, мотивації персоналу, важливо виконувати закони.

•  Опитані «Днем» експерти попереджають ще про один підводний камінь. Якщо до процесу включиться «третя сила», і все ж таки гряне грім реформи в стінах ДФС, то, цілком можливим є перетворення митниці на один із департаментів Мінфіну. І ось тут важливо, які повноваження в неї будуть. Одна справа, передбачає перший віце-президент УСПП, якщо віддадуть контроль за справлянням податків і зборів». «Це нормально», — говорить він. Але абсолютно інша — контроль за наповненням бюджету, що означатиме посилення тиску на бізнес, говорить Прохоров про ще один варіант розвитку подій.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати