Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Ринок ініціює реформу таксі

Це сприятиме «відбіленню» сектору і збільшить надходження до бюджету в рази, — експерт
28 травня, 11:54
ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

Ринку таксі готують реформу. Із пропозицією розпочати обговорення, якою вона має бути, до парламенту, уряду та Національної ради реформ при Президентові України звернулася Українська таксомоторна асоціація. Як пояснив її голова, Андрій Антонюк, приведення всіх гравців до єдиних правил допоможе навести лад у цьому секторі і поліпшити якість надаваних послуг.

В Україні наразі працюють близько 200 тисяч екіпажів таксі, каже голова Української таксомоторної асоціації. «Переважна більшість машин уже виробила свій ресурс і є в аварійному стані. Створюється суттєва загроза для безпеки пасажирів. Крім того, легальні таксі у нерівних умовах у порівнянні з тіньовими перевізниками», — наголосив Антонюк.

На його думку, спільна розробка правил гри для ринку дозволить збільшити податкові надходження до бюджетів усіх рівнів у 60 — 70 разів. «Ринок таксі в Україні ми оцінюємо у 25 мільярдів гривень. Але легально працюють близько 1% таксі. По факту, до бюджету вони сплачують лише 30 мільйонів гривень. Легалізація ринку дозволить збільшити надходження за єдиним податком на 600 — 800 мільйонів гривень на рік, за єдиним соціальним внеском — до 1,4 — 1,7 мільярда гривень. Сумарно це 2 — 2,5 мільярда гривень на рік», — пояснив голова Української таксомоторної асоціації Антонюк. Саме таких коштів, на його думку, було б достатньо, щоби забезпечити ліками служби швидкої медичної допомоги на 14 років чи задовольнити половину потреб Міноборони у закупівлі та ремонті військової техніки. Водночас реформа ринку таксі не вимагає будь-яких витрат для держави, переконаний Антонюк.

До слова, про реформу таксі в Україні говорять уже давно — 24 роки. Але нічого з цього так і не вийшло. Тож, які шанси, що ця спроба буде успішною, «День» запитав голову «Професійної спілки таксистів України» Василя ПОПИКА.

— Реформи немає, бо в органів влади немає бажання її проводити. Напрацьованих проектів було понад п’ять, і вони більш-менш подобались усім учасникам ринку. Але то влада міняється, то «щоки роздувають» кишенькові громадські організації. А реформа ринку таксі потрібна.

Розпочинати її слід з встановлення контролю. Сьогодні є Закон «Про автомобільний транспорт» та «Про ліцензування певних видів діяльності», але вони не виконуються. Також повинні запрацювати вже чинні закони. Потрібно прописати прозорі дієві механізми контролю за нелегальним перевізником, правила діяльності диспетчерських служб, яких сьогодні немає.

У чому проблема? Коли клієнт, замовляє таксі, то його місцезнаходження і номер телефону знають усі служби таксі. Це — ненормально. Як споживач, я б не хотів, що б ця інформація поширювалася по всьому Києву. До того ж сьогодні кожен, маючи мобільний телефон, може стати таксистом за п’ять хвилин. Це теж неправильно. Компанія диспетчерської служби має відповідати за свою діяльність, а вона цього не робить.

По суті в клієнтів лише один варіант: користуватися брендовими службами таксі, які відповідають за своїх таксистів. Що сьогодні являє собою ринок таксі? На ньому багато нелегалів. За нашими оцінками, більш ніж 75% ринку таксі перебуває в «тіні».

Сьогодні легально працюючий таксист сплачує до бюджету щомісяця майже 700 гривень: 240 гривень єдиного податку та 450 гривень єдиний соціальний внесок. Зважаючи на те що сьогодні в Україні працює 220 тисяч таксистів, то всі вони мали б платити — майже 2 мільярди гривень. Оскільки тільки легально працює чверть із них, то до бюджету доходить 462 мільйони гривень.

Уся філософія реформи ринку таксі має будуватися на тому, щоби спростити роботу таксистів. Наразі людина, яка повірила державі, і купила ліцензію на цей вид бізнесу, купила не право працювати, а тільки право перевірити, чи готова вона до цього. Адже «Укртрансінспекція» перевіряє дотримання інспекційних умов, а от ефективного механізму відсіювання нелегалів немає. Тому, думаю, потрібно надати співробітнику ДАІ або працівникам майбутньої поліції право у разі порушення правил дорожнього руху водієм, на авто якого є знак таксі, перевірити дозвільний документ. Якщо такого документа немає, то дозволити вилучати машину. І це б одразу подіяло і «відбілило» ринок. Ми неодноразово пропонували запровадити таку практику, але поки що нас не чують.

Ще одне нагальне питання — таксометри. Із 1 січня 2016 року (відповідно до оновленого Податкового кодексу) в таксистів забирається право на спрощенку. Отже, вони повинні встановлювати не таксометри у своїх авто, а касові апарати. Це проблема, бо касовий апарат потребує окремого бухгалтера, тобто додаткових витрат. Ми проти цього і будемо доносити свою позицію уряду і депутатам.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати