Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

«Шантаж «дефіцитом» пального не пройде»

Антимонопольний комітет дав нафтотрейдерам місяць на виправлення перекосів із надприбутками
23 жовтня, 12:45
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Територіальні відділення Антимонопольного комітету України (АМКУ) порушили 77 справ (на 139 регіональних ринках) про зловживання нафтотрейдерами монопольним становищем. Про це вчора повідомив в.о. голови АМКУ Микола Бараш. За його словами, справи стосуються наступних гравців: ПП «Лукойл Україна», ПП «Окко нафтопродукт», ТОВ «ВОГ Рітейл», ТОВ «Золотий екватор» та ТОВ «Альянс Холдинг». Як уточнив Бараш «Дню», розслідування по ним охоплюють 40% ринку нафтопродуктів країни. Втім, за його словами, це ще не кінець. Адже комітет наразі вивчає загалом 3/4 українського ринку бензинів, і перевірка торкнеться одного з найбільших вітчизняних виробників нафтопродуктів ПАТ «Укрнафта» та інших українських компанії.

В ході розслідування, говорить в.о. голови АМКУ, виявили три фактори, які штовхають ціни вгору.

Перший — це завищена маржа. За словами Бараша, за даними самих компаній, їхня маржа — 500 гривень на тонну. Але аналіз Комітету (на основі даних, наданих компаніями) показує, що завдяки вертикальній інтеграції, прибутки виробники бензинів «на пістолеті» — 3—4 тисяч гривень на тонну або, навіть, більше! В перерахунку на 1 літр, каже він, 4 тисячі на одній тонні — «це ще 3—4 гривні в плюс до того, за що, наче б то живуть компанії». Виходить чимало.

Крім того, за словами Бараша, гра на якості бензинів (особливо євромарки) дає компаніям ще додатковий дохід.

І третє — діяльність торгових підприємств на АЗС. «Торговельна надбавка у них складає, мінімум 50%. Це при тому, що освітлення, касир, охорона і багато чого іншого вже компенсовано вартістю пального. І сама по собі АЗС, надаючи додаткові послуги, додаткових затрат не несе», — пояснює в.о. голови АМКУ. Як результат, підсумовує він, відбувається «пряме ущемлення попиту на ринку пального». «Класичне зловживання монопольним становищем....» — підкреслив Бараш. За його словами, розрахунки експертів АМК свідчать: в третій декаді 2014 року економічно обґрунтована ціна літра А-95 бензину в роздрібі мала б становити 15,13 гривні (натомість бачимо — 16,29 гривні); А-80 відповідно — 13,91 гривні (15,73 гривні); А-92 — 14,52 гривні (15,99 гривні); ДП Євро 5 — 14,46 гривні (16,11 гривні). За відправну точку в дослідженні, розпочатого ще 14 квітня 2014 року, бралася ціна А-95 — 19,95 гривні за літр.

В.о. голови АМКУ Микола Бараш додав, що світова ціни на нафту останнім часом знизилися на 25%, тоді як роздрібна вартість пального на вітчизняних АЗС лишилася на місці, або незначно знижується. А ЄС, продовжує він, за цей же період вартість пального понизилися 16%! Комітет хотів з’ясувати, що це за такий український феномен, але компанії так і не надали серйозних обґрунтувань власного ціноутворення на пальне.

Не дали відповіді і в їхній галузевій асоціації. Президент асоціації «Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України» Леонід Косянчук повідомив, що ціни на АЗС ніхто не завищує, а нормальній роботі операторів заважає дефіцит валюти і неможливість її купити за встановленим Нацбанком індикативним курсом. «Ми звернулися до НБУ та прем’єр-міністра, повідомили про стан справ з індикативним курсом і неможливістю виконання контрактних зобов’язань», — додав він. За його даними, на 16 жовтня відкладений попит склав 200 мільйонів доларів, що дорівнює купівлі 200 тисяч тонн нафтопродуктів. Косянчук додав, що відсутність палива на АЗС призведе до зупинки техніки, яка використовується в зоні АТО, і попередив, що в Україні залишилося запасу бензину на тиждень роботи операторів. «І до кінця місяця будемо мати перші прояви дефіциту», — сказав Косянчук. А наступного року взагалі, каже він,  країна бігатиме по ринку з  відром по спотовому рикну, бо у виробників бензин не зможе купити.

У відповідь на це Бараш додав, що черговий «шантах» нафтотрейдерів не пройде  і доведеться ділитися надприбутками. Адже, за його оцінками, на кожній літрі власники  АЗС отримують в середньому майже 2 гривні «над». Якщо в місяць продається 1 мільярд тонн пального, то ринок кладе надприбутків 2 мільярда гривень у карман власникам», — підсумував він і додав, що якщо за місяць з ринком не знайдуть спільну мову, то порушникам слід готуватися до значних штрафів. 

Експерт науково-технічного центру «Психея» Сергій Сапегін вважає, що держава втратила контроль над ринком. Тому, на його думку, якнайшвидше слід вжити наступних заходів: відновити систему контролю якості нафтопродуктів, визначити структуру  і джерела її фінансувати для проведення цих перевірок, встановити механізми і терміни переходу на пальне Євро-4, 5 і 6 та узгодити ці графіки з імпортерами автомобілів тощо.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати