Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Між коханням і творчістю

У новій виставі «Айседора» Львівського обласного муздрамтеатру ім. Ю. Дрогобича «ожили» історичні постаті
18 лютого, 17:16
ЄСЕНІН (ІВАН ГАРАСИМЧУК) І АЙСЕДОРА (ІРИНА ОСЛАМЕНКО) ПОСТАЮТЬ ПРЕДСТАВНИКАМИ РІЗНИХ СВІТІВ... / ФОТО АНАСТАСІЇ КАНАРСЬКОЇ

Зверненням до долі легендарної американської танцівниці Айседори Дункан та знаменитого російського поета Сергія Єсеніна, театр виконує естетичне надзавдання мистецтва: на конкретних історіях робити загальнолюдські узагальнення. У виставі герої стають певними символами шляху до визнання, слави, мук і страждань від творчості.

Із камерної дуетної п’єси Тетяни Іващенко режисер Влад Сорокін, який разом з балетмейстером Сергієм Дмитрієвим виступив й автором музичного оформлення, зробив масштабне дійство, увівши балетний колектив, який стає виразним пластичним ілюстратором того, що відбувається між Айседорою та Єсеніним. Сум’яття їхніх душ, втілене у танцях та віршах, балетна група передає амплітудою переживань, скульптурно завмираючи чи промовисто рухаючись, даючи глядачеві у пластиці вгадувати тогочасні реалії буття.

Який дивний збіг обставин, незбагненні мотиви відчуттів, що кинули в обійми цих двох, кардинально протилежних людей, які навіть спілкуватися не могли однією мовою! Загадка цих стосунків не стає більш відкритою з плином часу. І кружляє навколо Айседори і Сергія балет «виглядом» епохи, що була до них, з ними, та й після... Чорно-біла гама кольорів превалює в костюмах танцівників, лише одна з них наче в образі печального білого П’єро у шаленому вирі тодішньої революційної Москви. А червоне вбрання Айседори стає виразним знаком того часу. Як на оголений нерв глядачів, пекельною іскрою падають слова бунтівного поета про відповідальність влади, що веде країну в прірву...

Єсенін (Іван Гарасимчук) і Айседора (Ірина Осламенко) постають представниками різних світів. Вони сильні й водночас розгублені, збентежені. Подвійність душевних станів і одночасного роз’єднання підтримується й образом сценографії (художник Юлія Гнатенко). Центральна конструкція — майданчик із гвинтовими сходами, якими раз по раз сходять й спускаються, ніби на гойдалці настрою, головні герої, сприймається місцем їхньої можливої спільності, та по обидва боки від нього розташовані окремі сходи, дорога кожного з них. Ці шляхи паралельні і їм не дано з’єднатися в одну путь.

Хоча вистава має назву «Айседора», емоційний акцент уваги перенесено на постать Єсеніна. Актор Іван Гарасимчук грає образ поета внутрішньо й зовнішньо виснаженим від пошуку відповідей на питання: як жити в країні совєтів, де йому знайти натхнення на створення віршів. Айседора-Осламенко не виявляє так динамічно й напружено своїх почуттів, вона ніби здалеку дивиться на ситуацію і переживає її у спогадах. У виконанні актриси вловимі радше материнські нотки, ця Айседора більше матір для непокірного хлопчиська, ніж пристрасна коханка. Піком психологічної близькості стає сцена, де Айседора пестить волосся Єсеніна- Гарасимчука, а він у цю мить згадує дитинство й руки своєї матері...

Жанр вистави режисер В. Сорокін визначив фразою: «За крок до кохання». Так, тут кохання не сталося, і Єсенін, і Айседора прагнули зробити цей вирішальний крок, але просто «зустрілися дві самотності» і багаття їхньої любові не хоче розгорятися...

У трактуванні дрогобицької вистави головною стає думка про те, що геніальні творчі люди приречені на самотність, і вони належать тільки собі. Любов для них — це лише спалах пристрасті у намаганні викресати іскру натхнення. Тому й пронизаний увесь простір вистави відчуттям трагедії, печаллю від розуміння приреченості того, у кого в душі живе Фенікс творення, що постійно потребує оновлення...

Легенди про красиве кохання розгульного поета й зневажання табу існували завжди, але вистава «Айседора» Т. Іващенко Театру ім. Ю. Дрогобича наголосила, що коли за творчість платиш власним життям, не до любові...

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати