Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Якими будуть книжки майбутнього?

Погляд на проблему художника-експериментатора Арсена Джанікяна
26 листопада, 15:34

Графіку цього талановитого і самобутнього художника можна побачити в багатьох книжках, випущених харківськими і київськими видавництвами в останні десятиліття. Він один із перших вітчизняних художників-ілюстраторів почав широко застосовувати в оформленні видань потужний арсенал сучасних комп’ютерів. Створені ним ілюстрації не поступаються кращим зразкам книжкової графіки його маститих колег із-за кордону. Гамма почуттів і емоцій виникає у читачів, коли до них потрапляють такі книги з малюнками Арсена Джанікяна, як «Повітряні рибки» та «Летючий капелюх» Марини і Сергія Дяченків, «Джеймс і гігантський персик» Роальда Дала, «Золотий ключик, або Пригоди Буратіно» Олексія Толстого, «Містечко в табакерці» Володимира Одоєвського, «Павутиння Шарлотти» Елвіна Брукса Вайта, «Подорож Голубої Стріли» та «Пригоди Цибуліно» Джанні Родарі, «Казки» Михайла Слабошпицького та інші. Нині художник хоче ілюструвати інтерактивні книги, які у світі здобувають все більшу популярність.

«КОМП’ЮТЕР — ТАКИЙ САМО ГРАФІЧНИЙ ІНСТРУМЕНТ, ЯК ОЛІВЕЦЬ, ПЕНЗЛИК»

— Усі пошуки композиції та ескізи я виконую на папері олівцем, — зізнається художник. — Перемальовую обраний варіант вже на планшеті. Я не бачу принципової різниці між роботою в матеріалі і на комп’ютері. Для мене комп’ютер — такий само графічний інструмент, як олівець, пензлик тощо. Ілюстрацію, виконану в матеріалі, доводиться сканувати. Все це супроводжується втратою кольору. А от із зображенням, створеним на комп’ютері, таких проблем не виникає. Робота з комп’ютером відкриває більше можливостей для творчості й експериментів.


«СОН МАСТІНО»

— За допомогою комп’ютера ви оформили чимало книжок для таких видавництв, як «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА», «Махаон-Україна», «Розумна дитина», «Ґенеза». Що є принципово важливим у процесі створення ілюстрації, розрахованої на юного читача?

— В ілюстрації важливо створити середовище, дозволити дитині побачити місце події, відчути себе учасником. Дитячі ілюстрації завжди мають бути добрими. А негативні герої не повинні викликати страх і відразу. Кожну нову книгу намагаюся робити такою, щоб вона відрізнялась від попередньої: інший принцип побудови композиції, кольорова гама, техніка виконання. До кожної книги малюю нові шрифти. Трапляється, що по два місяці займаюсь ескізними пошуками, а потім — прорив, за кілька днів роблю ескізи композицій для всієї книги включно з обкладинкою, титулами, форзацами.


«ЛЕТЮЧИЙ КАПЕЛЮХ»

— Цікаво, ви ніколи для себе не проводили аналіз щодо того, які сталися зміни у книжковій графіці впродовж останніх десятиліть? Що в ній принципово змінилося?

— Змін відбулося чимало. Зникла цензура, з’явилося чимало авторів, які раніше не видавалися. Якість друку стала набагато кращою, і це великий плюс. Змінилися наклади. Я не кажу про «вісімдесяті» — багатомільйонні, 1991 року трьохсоттисячний тираж вважали маленьким. Зараз п’ять тисяч — максимум. Вже не ілюструють книг для дорослих. На жаль, тепер це просто обкладинка і паперовий блок.

«СПОДІВАЮСЯ, ПАПЕРОВА КНИЖКА НЕ ЗНИКНЕ, ЯК НЕ ЗНИКЛИ ТЕАТРИ З ПОЯВОЮ ТЕЛЕБАЧЕННЯ»

— Нині вітчизняні видавництва випускають менше однієї книги на одного громадянина країни! У громадському транспорті часто можна побачити пасажирів, які читають електронні книжки замість традиційної паперової. На вашу думку, книжкова ілюстрація теж зазнає суттєвої трансформації в добу цифрових технологій?


«КАЗКОВИЙ САД»

— Зараз на Заході дедалі популярнішими стають інтерактивні книги. Це книги в електронному форматі, які користувачі гаджету iPаd можуть закачувати прямо у пристрій з глобального інтернет-магазину amazon.com за середньою ціною вісім доларів. До речі, на цьому мережевому ресурсі вже розміщено близько 2,5 млн оцифрованих книг різного змісту. Є там і книги для дітей, в яких, крім графічного тексту, присутні інтерактивні ілюстрації та відповідний звуковий супровід. Наприклад, там рекламується книга «Аліса в Країні чудес» Льюїса Керола з чорно-білими ілюстраціями Джона Тенніела, яка вперше у такому художньому вирішенні побачила світ ще 1865 року. Щоправда, в сучасному перевиданні ілюстрації вже подано у кольорі, мабуть, для кращого сприйняття юним читачем. Книга сама читає казку, предмети і герої на ілюстраціях можуть рухатися завдяки доторку до екрану пристрою. Крім того, вони ще створюють відповідний звук. Не знаю, як діти сприймають цю книгу, вона ж мене відверто вразила. Але все-таки сподіваюся, що паперова книга не зникне, як не зникли театри з появою телебачення. Я сам продовжую купувати альбоми з графікою, хоч у мережі можна знайти будь-яку ілюстрацію й інформацію.

— Вітчизняні видавництва освоюють технологію виготовлення інтерактивних книг?

— Дуже скоро вони обов’язково з’являться. Кажу про це впевнено, тому що до мене звертаються з пропозиціями зробити ілюстрації до електронних книг або за дозволом використати вже створені.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати