Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Скарби з приватних колекцій

У Національному музеї Тараса Шевченка триває виставка робіт Марії Приймаченко
23 жовтня, 16:07

Про творчість народної майстрині написано томи наукових праць, мистецтвознавці хочуть розгадати феномен, чому, на перший погляд, наївні полотна Марії Приймаченко зачаровували людей різних поколінь. Кожну картину  можна роздивлятись годинам і знаходити щось магнетичне, філософське і таке тепле. Роботами Марії Оксентіївни захоплювалися легендарні Пікассо і Марк Шагал, а відомий український живописець Микола Глущенко казав: «У ній уособлена культура нашого народу».

За своє довге життя (вона прожила 88 років) легендарна  майстриня створила близько 5000 творів. Її спадщина  зберігається  в Музеї українського народного декоративного мистецтва,  Національному музеї народної архітектури і побуту, Запорізькому художньому музеї і приватних колекціях, Національному музеї Тараса Шевченка.

Нині на виставці, яка нещодавно відкрилася у Музеї Т. Шевченка, представлено понад 40 робіт із приватних колекцій.

Геніальна художниця створила власний мистецький стиль, в межах якого нескінченні варіанти декоративних, орнаментальних, жанрових та пейзажних композицій. У них розкривається краса, любов, добро, що жили в душі Марії  Оксентіївни. Наприклад, яскраві, декоративні, незвичні за формою та кольором квіти стають естетично-філософським узагальненням трактування стосунків людини та Всесвіту, бо піднесені художницею до рівня «дива». У відповідному аспекті постає перед нами і образ птаха — споконвічного уособлення добра та щастя. Він символізує прагнення народу жити в мирі, злагоді та любові... Але особливе місце у творчості М.Приймаченко посідають декоративні панно із зображеннями фантастичних істот, звірів. Це унікальні витвори, в яких творча уява мисткині досягає високої алегорії.


«СТАРО ДАВНІ ЗВЄР РВЕ СИНЬОГО ПОМИДОРА», 1986 р.

Із часом змінюються розміри малюнків. Від невеликих прозорих акварелей 1930-х років вона переходить до монументальних панно та густої насиченості гуаші та створює у 1960-х роках блискучу серію робіт «Людям на радість». За неї у 1966 році Марія Оксентіївна отримала Державну премію УРСР ім. Т.Г. Шевченка (нині Національна премія України ім. Т.Г. Шевченка).

За своє довге творче життя М.Приймаченко створила сотні сюжетних і орнаментальних композицій. Мистецтво художниці неповторне як за притаманною лише їй гамою сонячно-яскравих поєднань барв, силою їхнього емоційного впливу, філософською насиченістю твору, так і за своєрідністю композиційних рішень.

Невід’ємною складовою творчого доробку мисткині стають невеликі тексти у вигляді віршів, пісень або побажань, які вона розміщувала на зворотній стороні аркушів. І часом саме вони розкривають художньо-значуще навантаження твору.

Марія Приймаченко працювала до останніх днів свого життя, залишивши нам безцінний спадок, що викликає асоціації, думки та долучає до особливого світу — глибинного, поетичного царства казки з її загадковістю та одкровеннями.  Вона казала: «Роблю сонячні квіти тому, що людей люблю, творю на радість, на щастя людям, щоб всі народи один одного любили, щоб жили вони, як квіти по всій землі»...


«НЕСЕ ГАЛЯ ВОДУ. А ВАНЯ ПОШОВ ДО БРОДУ...», 1986 р.

— У нашому музеї вже кілька років діє проект «Наш час — наш простір». У його рамках щорічно відбуваються виставки. Ідея проекту належить директору київського видавництва «Софія-А», колекціонеру Максиму Мельнику (він виступив співорганізатором нинішньої виставки робіт Марії Приймаченко), — розказала «Дню» завідувач сектором відділу виставок Людмила ДАВИДОВСЬКА. — Особливість цієї виставки у тому, що представлені роботи з приватних колекцій і експонуються вперше. Свої «скарби» представили три колекціонери: Михайло Кучірка, Максим Мельник і Петро Багрій. Можна побачити понад 40 робіт Приймаченко, із них — 18 розписаних тарелей і одна вишивка. До експозиції ми додали кілька картин із власної колекції. Одну з робіт датовано 1940 роком (найраніша з представлених у експозиції), яка має назву «Морські гадалки».

КОМЕНТАР

— Гарних художників на землі завжди було мало! Не всім вдається за життя відчути «смак» слави і визнання. Доля Марії Примаченко була непростою, творчий шлях тернистим, і хоча її роботи оцінили сучасники, проте лише зараз, у всій різноманітності, розкривається талант майстрині, і ми прагнемо збагнути таємницю її оригінальної творчості, —  вважає відомий художник Олександр ДУБОВИК. — Марія Примаченко — наша гордість! У дзен-буддизмі вважається, що найціннішим є оточення, життя, яке вирує довкола, а ще  повернення людини до самої собе через самоспоглядання. Мені здається, що картини художниці —  український дзен-буддизм. Вона бачила цінність життя в людях, речах, подіях, знаходячи натхнення у простому, наприклад, у городі чи саду. А її роботи вийшли за межі мікросвіту, перейшовши в іншу якість — макросвіт! Квіти і лопухи у художниці перетворювалися на дивовижні орнаменти, які стилізуються, чудово лягають на площину. У Примаченко було відчуття простору і аркуша, відчуття кольору. Світ, який її оточував, на картинах перетворювався  на казку, міфи, на юнгівські архетипи (хоча вона й гадки не мала про теорію аналітичній психології!), на правитоки культури.  Радість і печаль, сміх і смуток, фантастичні пташки і тварини у примаченківських роботах набували філософського сковородинського  сенсу — це розповіді про боротьбу добра і зла. Тому з дивовижної квітки могла вилізти змія — і в цьому страх, і захват перед життям. Я схиляюся перед величезним талантом Марії Оксентіївни. У її декоративних розписах, здається, концентрувався художній дар багатьох поколінь народних майстрів, донесений до нас із глибини століть!

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати