Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

«Скрепа» коаліції

Експерти «Дня» — про збільшення повноважень секретаря РНБО і призначення Олександра Турчинова
16 грудня, 18:53
КИЇВ. 17 ГРУДНЯ 2014 р. / ФОТО МИХАЙЛА МАРКІВА

Більше чотирьох місяців в країні не було секретаря РНБО. І це в умовах війни. Сьогодні ця вакансія нарешті була заповнена. Президент Петро Порошенко як давно прогнозували багато експертів призначив на цю посаду Олександра Турчинова. «Призначити Турчинова Олександра Валентиновича секретарем Ради національної безпеки і оборони України», — йдеться в указі глави держави. В даний час Турчинов є керівником фракції «Народний фронт» в Верховній Раді. Раніше з 22 лютого по 27 листопада 2014 року обіймав посаду спікера парламенту, а з 23 лютого по 7 червня 2014 р. виконував обов’язки Президента.

«Я особисто вважаю, що це найбільш вдала та ефективна кандидатура, тому що Олександр Турчинов це та людина, якій не потрібен час на розкачку, оскільки він повністю володіє ситуацією. Одним з ключових елементів ворожої стратегії є внесення розколу у єдність політичних сил. Тому, окрім ситуації на фронті, окрім ситуації в Донецькій і Луганській областях, перед Олександром Турчиновим стоїть надзвичайно важливе завдання щодо стабілізації внутрішньополітичної ситуації», — заявив учора глава держави після представлення Турчинова на посаді секретаря РНБО.

«Проти нашої країни ведеться системна і жорстока війна і для нас з вами немає альтернативи — як перемогти у цій війні, — це вже заявив новий секретар РНБО Олександр Турчинов. — Але для цього нам потрібна мобілізація всіх ресурсів у державі. Для цього необхідна ефективна взаємодія і координація між всіма складовими обороннного та безпекового блоку в Україні. РНБОУ повинна стати центром прийняття ефективних дієвих рішень щодо захисту нашої держави. І я переконаний, разом ми здатні це забезпечити».

Нагадаємо, минулого тижня Верховна Рада у першому читання проголосувала за внесення змін в закон про РНБО України. Що означають ці зміни? Чого слід шукати від нового секретаря Ради національної безпеки і оборони?

«НА СЬОГОДНІ ЦЕ ОПТИМАЛЬНА КАНДИДАТУРА. ЯКЩО ГОВОРИТИ ПРО ПОЛІТИЧНИЙ БАЛАНС»

 Євген МАРЧУК, державний діяч:

— Як колишній секретар РНБО, який очолював цю посаду 3,5 роки, я скажу так: все залежить від того, хто є секретарем РНБО. Доповнення, які з’явилися в законі про РНБО, наприклад, контроль і координація, були і раніше. Є чинний закон про РНБО і є сектор РНБО в Конституції (в розділі «Президент України»), тому побоювання, які сьогодні висловлюються, — мовляв Президент віддасть в руки Турчинову координацію всім силовим сектором, — не завжди мають достатньо підстав. Дай Боже, щоб Президент віддав частину координації, адже до сьогодні виглядало так, що координацією всього силового сектора займається виключно особисто Президент. Інституція Президента має цим займатися — наприклад, в Адміністрації є людина, яка курує силовий сектор (Косюк не був куратором силового сектору в АП, йому поставили задачу по забезпеченню), але не завжди особисто сам глава держави. 

З одного боку, я не відчуваю чогось небезпечного з точки зору того, що Турчинов перебере на себе надлишок управління силовим сектором. Навіть по характеру, ми бачимо, що Президент не прагне комусь віддавати повноваження. З другого боку, добре, що в суспільство заведений імпульс концентрації на РНБО, який координує силовий сектор, тому що після Парубія (поважна людина, але правильно зробив, що пішов з цієї посади), Президент трохи ігнорував механізм РНБО. В якому смислі? Засідання він проводив досить часто, але знаючи що таке машина будь-якої інституції і знаючи що таке Апарат РНБО, виникає питання — хто контролював виконання рішень на цих засіданнях? Адже вкінці будь-якого рішення РНБО, яке вводиться в дію Президентом, написано — контроль за виконанням покладається на секретаря РНБО. Через це, до речі, у секретарів РНБО часто були конфлікти з урядом, прем’єр-міністрами.


ФОТО АРТЕМА СЛІПАЧУКА / «День»

Отже, добре, що призначення нарешті відбулося. Якщо там є додаткові функції, я не бачу в цьому нічого поганого. Тільки побажання, в тому числі, до Президента, щоб він в хорошому смислі продемонстрував, що механізм РНБО є додатковим важелем, чого до сьогоднішнього дня не спостерігалося. Секретар має контролюючу функцію, представляє в парламенті документи, ініційовані Президентом, а також представляє главу державу на міжнародних структурах.

Наскільки Турчинов відповідає цій посаді? Якщо це політичний жест, щоб не мати конфронтації з «Народним Фронтом», тоді це скріплення коаліції. З точки зору досвіду, Турчинов пройшов досить складний етап. Звичайно, були помилки, але приписувати їх тільки йому, буде зараз не дуже правильно і не на часі. Хоча національна безпека не його спеціалізація в політиці, але він встиг відчути державну машину, її слабкість — коли відбувалася анексія Криму, коли взагалі декілька днів державність трималася на волосині. Я думаю, на сьогодні це оптимальна кандидатура з урахуванням політичного балансу.

Я би порадив Турчинову почати з системної підготовки — мається на увазі не тільки внутрішня законодавча база і її історія, а і міжнародно-правова база. Думаю, в суспільстві є кому оцінювати його діяльність, тим більше діяльність ця публічна. Будемо підтримувати, але промахи і легковажні рішення — оцінювати відповідно до суті. Тут питання стоїть і щодо фундаментальних речей. Мова йде про наукову розробку концепції нової Воєнної доктрини, а це не просто. Крім того, у нас є великий Інститут стратегічних досліджень. Я думаю, що Володимир Горбулін буде допомагати Турчинову. Національна безпека потребує глибоких, а не швидкісних підходів. Треба правильно розподілити дослідження — тактичні, стратегічні. Тому якщо Турчинову вдасться розумно, окрім поточної роботи, організувати тактичну і стратегічну аналітику, тоді буде результат.      

«ПРИЗНАЧЕННЯ ТУРЧИНОВА — СВІДЧЕННЯ КОРОТКОЇ КАДРОВОЇ ЛАВИ У ПРЕЗИДЕНТА»

 Григорій ПЕРЕПЕЛИЦЯ, доктор політичних наук, конфліктолог, професор Київського національного університету ім. Т.Г. Шевченка:

— Складається таке враження, що для нашого керівництва питання оборони країни від військової агресії не є першочерговим. Посада секретаря РНБО з моменту звільнення Парубія була вакантна.

Я оцінюю призначення Турчинова як свідчення короткої кадрової лави у Президента. Але одразу постає маса запитань. Чому був фактично зданий Крим? Хто в цей час відповідав за стан національної безпеки та територіальну цілісність країни? Чому в.о. Президента не діяв у відповідності до Конституції та законодавства, яке передбачає діяльність в умовах військової агресії та оборони країни? Чому терористам без жодного спротиву було дозволено окупувати Донбас? В цей час ми бачили абсолютну бездіяльність РНБО України. Саме Турчинов керував Радою безпеки та очолював країну в цей час. Чому відсіч окупантам почалась лише після інавгурації Президента Порошенка? Все це потягнуло за собою порушення суверенітету та територіальної цілісності України. І чекати від Турчинова ми можемо того самого, як він поводився у минулому на посаді в.о. Президента.

Одна з версій цього призначення — Турчинову шукали посаду. Така ж ситуація була із Порошенком, який після Помаранчевої революції мав бути призначений головою ВРУ. Сам він хотів бути прем’єром, але Ющенко дав таку обіцянку Тимошенко. Яценюк також був у цій обоймі, тому для Порошенка знайшлась лише посада секретаря РНБО. Згодом це відомство почало перебирати на себе функції уряду. Але питаннями безпеки та оборони України цей орган не займався.

Те саме сталося, коли Ахметов досяг угоди з Ющенком, щоб повернути регіоналів до влади. Тоді Януковича було зроблено прем’єр-міністром, а за проханням донецького олігарха секретарем РНБО було призначено Раїсу Богатирьову — його близьку соратницю. Такий самий кульбіт провели з Клюєвим, який був одним із найвпливовіших людей у Партії регіонів та хотів отримати важливу державну посаду.

На жаль, у нас національна безпека весь цей час була нікому не потрібна та фінансувалась по залишковому принципу. А РНБО з часом перетворилася на відстійник для збанкрутілих діячів, політиків, які прокрались. Серед політичних банкрутів на посаді секретаря РНБО був Гавриш, якого відставили з ключових позицій у ПР. Там же опинився Сівкович, екс-генпрокурор Медведько.

Рада безпеки також використовувалась як інструмент протидії іншими гілкам влади. Про соціальну компетенцію та конституційні функції Ради безпеки забули. А вона має здійснювати координацію діяльності всіма елементами забезпечення нацбезпеки.

Але зараз є проект реформування РНБО і вона дійсно може зайняти своє місце в системі національної безпеки та оборони. Проте, виходячи з нашої традиції призначень, вірогідність оптимістичного сценарію не є занадто великою.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати