Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

ВЕРТЕП: театр життя

03 січня, 00:00

Дословно «вертеп» — макет церковці, ширше — один із видів фольклорного театру, характерного для багатьох європейських країн із християнським віросповіданням. В українців таке явище відоме як вертеп, яселки, бетлегем, райок; у росіян — петрушка; у білорусів — батлейка, остлейка, вяртеп; у поляків — шопка; у чехів і словаків — бетлем.

Українське Різдво приходить після Святого вечора між 6 і 7 січня. В давнину тоді святкували Коляду — народження Сонця, яку згодом християнська церква приурочила до появи на світ Ісуса Христа. Але в більшості областей України все ж колядують, а от на Закарпатті, Львівщині, Івано-Франківщині все розмаїтішає вертеп.

— На царині закарпатоукраїнській, — говорить знаний у краї активний фольклорист, кандидат філологічних наук, автор грунтовного видання «Закарпатський вертеп» Іван Хланта з Ужгорода, — відзначилися насамперед греко-католицькі священики. Вони якраз постаралися кодифікувати явище, окреслити межі можливого і дозволеного з точки зору кліру. Таке втручання в розвиток народної драми мало під собою міцний фундамент, адже тріумфальний похід вертепу Європою почався десь у IХ столітті з церков — твердині християнства, з великого Риму. Тому невипадково отець Євген Фенцик із Ужгорода в 1893 році на сторінках літературно-духовного журналу «Листок» помістив літургічну проповідь, приурочену до різдвяних свят. У проповіді йдеться про специфіку та сутність події, зокрема, чітко позначено вихідний термін: Ісус народився в яслах віфлеємського вертепу. Останнім священик називав щось на зразок печери з маленьким дахом, куди на ніч заганяли худобу. Саме так тлумачив автор... А загалом вертепні вистави — це містерії- драми, де в особах відображалися біблійні сюжети чи події земного життя.

Саму вертепну скриньку галицький люд називав «вертепом», «капличкою», «яселкою», «шопкою», а закарпатський — «вертепом», «капличкою», «бетлегемом», «віфлеємом» (останні дві назви перегукуються з місцем народження Христа — Віфлеємом. — Авт. ). Скринька ж власне асоціюється з її вмістом — грошима. Взимку 1942 року сам Леонід Кравчук колядував із ровесниками на підтримку Українського Червоного Хреста. А закарпатський поет Василь Гренджа-Донський писав у 40-х про невелику спробу державності в Закарпатті — Карпатську Україну, проголошену 15 березня 1939 року і задушену угорськими фашистами. Тоді, за його свідченнями, загинули сотні членів бойового утворення при цій короткочасній державі — Карпатської Січі. По тому для підвищення її боєздатності збиралися кошти протягом Різдва 1939 р. Молодь із села Лозянське заколядувала з цією метою добрячу суму — 12000 чеських крон.

Іван Хланта засвідчує:

— Нині вертеп оживає. Помітна, скажімо, еволюція скриньки-церковці, яку носить на Різдво учнівський гурт із Туричківської школи Перечинського району чи із села Клячанове на Мукачівщині. А в Зубівці, що неподалік Мукачева, зазвичай дід із бабою, чорт та інші персонажі веселять: буває, дістається дівчатам. Їх і обцілують, і розмалюють. Або чорт «ненароком» поцупить домашні ковбаси або й багатолітрову сулію з вином.

Найбільш стрімкий розвиток вертеп дістав за роки незалежності. В селі Худльове Ужгородського району вертепники зі стажем зібрали на сходку молоду громаду, по крупицях згадали-повили свої молодечі походеньки, словесну й дієву їх канву, і пішли знову на Різдво від хати до хати веселі характерники... Нема вже в краї жодного села, де б не ходив на Святвечір вертеп. Слід при цьому зауважити, що вертепне дійство крутиться не тільки навкруги стрижневого образу Христа, — тут є і паралельне намагання в образах чорта (Ірода), діда висміяти недоліки місцевої влади. А для тої таке ставлення від односельців дошкульніше, ніж фейлетон у райгазеті.

...Композиція розігруваної різдвяної п’єси проста, в її основу покладене євангельське оповідання про народження Ісуса Христа. Діва Марія народила сина (месію) в печері (вертепі), куди на ніч заганялася худоба. На небі спалахує ясна зоря. Царі-волхви йдуть поклонитися немовляті. При звістці про народження Христа цар іудейський Ірод занадто засмутився й захотів знищити потенційного ворога. Волхви обіцяли підступному Іроду розповісти про подробиці зустрічі з Сином Божим, але ангел порадив їм іти додому іншим шляхом, аби вони не стали співучасниками лихого наміру. Повивальнику ж Йосипу ангел наказав тікати з Марією та Сином до Єгипту. Та розлючений Ірод наказав там знищити всіх малих дітей. Так гласить Новий Завіт. Одначе в біблійному оповіданні нема деяких епізодів характерної вертепної драми. Їх запозичено з апокрифів, де канонічні євангельські розповіді тлумачилися в язичницькому народно-побутовому дусі. Швидка зміна сценічних ситуацій, комічних, деколи імпровізованих, діалогів робить вертеп живим неповторним дійством.

А найцікавішою (найморальнішою!) особливістю закарпатського вертепу, що якраз робить його фактом загальнолюдського гуманізму, є те, що гуцули не цуралися відвідувати з виставами римокатоликів — переважно угорців — на їхнє Різдво (перед першосічневим новоріччям. — Авт. ), а тих наші слов’яни люб’язно приймали з їхньою національною драмою, і обдаровували на свій Святвечір. Не існувало якихось перегородок і серед українських закарпатців — між православними і греко-католиками. Навпаки, вважалося, що, незважаючи на причетність до конфесій, треба аби було побільше вітальників із грядущим, стопроцентно світлим, роком. Адже щедрішим для кожної повіншованої сім’ї буде майбутній рік.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати